Veilig is heilig bij Rabobank.be

We doen al het nodige om de hoogste veiligheid voor uw online transacties te garanderen. Zelf kunt u ook wat ondernemen om veilig te internetbankieren

Hoe zorgen wij voor uw veiligheid?

Bij websitebeveiliging komt heel wat kijken. Daarom volgen we de technische ontwikkelingen op de voet. Bekijk onze veiligheidsmethoden.

Hoe zorgt u zelf voor uw veiligheid?

Ook u kunt uw voorzorgsmaatregelen nemen om in alle veiligheid online te bankieren. Met enkele basisregels zetten we u op weg.

Phishing: een actueel probleem

 
Hackers bootsen soms legitieme bedrijven na in e-mails. Hun doel? 'Vissen' naar codes of gegevens. Zo herkent u een geval van ‘phishing’.

Wat doet Rabobank.be voor uw veiligheid?

Hieronder een overzicht van de beveiligingsmethoden die wij toepassen.

Beveiligde verbinding

Logt u in op de beveiligde site, dan wordt er een beveiligde verbinding gemaakt tussen uw computer en de onze. Controleer eerst of de url in de adresbalk er als volgt uit ziet: https://secure1.rabobank.be/. Tussen de schuine strepen (/) mag dus niets anders staan dan secure1.rabobank.be.
Een beveiligde verbinding zorgt ervoor dat de berichtenstroom gecodeerd is met een sleutel die alleen de betrokken computers kennen. Berichten worden als het ware in een verzegelde envelop verstuurd.

Beveiligde digipass

Uw digipass is de sleutel tot uw account bij Rabobank.be. Het toestel geeft u immers een unieke cijfercombinatie waarmee wij u kunnen identificeren. Zo garandeert het de veiligheid van uw onlineverrichtingen op onze beveiligde website. In de digipass zitten een aantal beveiligingsmechanismes ingebouwd.

  • De pincode is noodzakelijk om u als klant te kunnen identificeren. Bewaar digipass en pincode altijd apart, zodat niemand anders aan uw rekening kan. Geef uw pincode ook nooit door!

  • De digipass wordt automatisch geblokkeerd wanneer u meer dan 5 keer een foutieve pincode ingeeft. Zonder onze tussenkomst hebt u dan geen toegang meer tot uw rekeningen.

  • Verschillende controles:
    Onze procedure voor het inloggen en ondertekenen bestaat steeds uit dezelfde stappen.

  1. Bij het inloggen op onze beveiligde site met uw pincode, wordt door uw digipass een code gegenereerd (appli-1-functie). Daarmee checken wij of uw gebruikersnummer wel degelijk bestaat. Samen met uw appli-1-functie herkennen we u als rechtmatige eigenaar van de digipass.
  2. Om concrete verrichtingen uit te voeren genereert uw digipass een extra code: de elektronische handtekening (appli-2-functie). Geef ook deze appli-1 of appli-2 codes nooit door!
  3. Zodra ons systeem ongewone transactie of transactiepatronen detecteert, dan wordt u daarvan op de hoogte gebracht.
  • Beperkte geldigheid. Beide codes (appli-1 en appli-2) blijven maar een beperkte tijd geldig. Onbevoegden kunnen ze dus nooit gebruiken. Maakt u binnen die termijn uw sessie niet af, dan krijgt u een melding. U moet in dat geval een nieuwe code berekenen met uw digipass.

  • Algemene veiligheidsupdates:
    Als wij met u communiceren over veiligheid, dan doen wij dit steeds via een beveiligde mail in onze beveiligde omgeving. Het is mogelijk dat wij u een mededeling sturen via gewone e-mail waarin wij u verzoeken om in te loggen in de beveiligde website om uw mails na te kijken. Maar wij zullen u nooit via gewone e-mail om uw inloggegevens of pincode vragen!

Meer weten over het gebruik van uw digipass? Lees ons dossier

Wat kunt u doen voor uw veiligheid?

Hieronder een overzicht van de beveiligingsmethoden die wij toepassen.

Beveiligde verbinding

Logt u in op de beveiligde site, dan wordt er een beveiligde verbinding gemaakt tussen uw computer en de onze. Controleer eerst of de url in de adresbalk er als volgt uit ziet: https://secure1.rabobank.be/. Tussen de schuine strepen (/) mag dus niets anders staan dan secure1.rabobank.be.
Een beveiligde verbinding zorgt ervoor dat de berichtenstroom gecodeerd is met een sleutel die alleen de betrokken computers kennen. Berichten worden als het ware in een verzegelde envelop verstuurd.

Beveiligde digipass

Uw digipass is de sleutel tot uw account bij Rabobank.be. Het toestel geeft u immers een unieke cijfercombinatie waarmee wij u kunnen identificeren. Zo garandeert het de veiligheid van uw onlineverrichtingen op onze beveiligde website. In de digipass zitten een aantal beveiligingsmechanismes ingebouwd.

  • De pincode is noodzakelijk om u als klant te kunnen identificeren. Bewaar digipass en pincode altijd apart, zodat niemand anders aan uw rekening kan. Geef uw pincode ook nooit door!

  • De digipass wordt automatisch geblokkeerd wanneer u meer dan 5 keer een foutieve pincode ingeeft. Zonder onze tussenkomst hebt u dan geen toegang meer tot uw rekeningen.

  • Verschillende controles:
    Onze procedure voor het inloggen en ondertekenen bestaat steeds uit dezelfde stappen.

  1. Bij het inloggen op onze beveiligde site met uw pincode, wordt door uw digipass een code gegenereerd (appli-1-functie). Daarmee checken wij of uw gebruikersnummer wel degelijk bestaat. Samen met uw appli-1-functie herkennen we u als rechtmatige eigenaar van de digipass.
  2. Om concrete verrichtingen uit te voeren genereert uw digipass een extra code: de elektronische handtekening (appli-2-functie). Geef ook deze appli-1 of appli-2 codes nooit door!
  3. Zodra ons systeem ongewone transactie of transactiepatronen detecteert, dan wordt u daarvan op de hoogte gebracht.
  • Beperkte geldigheid. Beide codes (appli-1 en appli-2) blijven maar een beperkte tijd geldig. Onbevoegden kunnen ze dus nooit gebruiken. Maakt u binnen die termijn uw sessie niet af, dan krijgt u een melding. U moet in dat geval een nieuwe code berekenen met uw digipass.

  • Algemene veiligheidsupdates:
    Als wij met u communiceren over veiligheid, dan doen wij dit steeds via een beveiligde mail in onze beveiligde omgeving. Het is mogelijk dat wij u een mededeling sturen via gewone e-mail waarin wij u verzoeken om in te loggen in de beveiligde website om uw mails na te kijken. Maar wij zullen u nooit via gewone e-mail om uw inloggegevens of pincode vragen!

Meer weten over het gebruik van uw digipass? Lees ons dossier

Phishing: een actueel probleem

Om te 'vissen' naar wachtwoorden of kredietkaartnummers bootsen hackers soms legitieme bedrijven na via nagemaakte e-mails en nepwebsites. Eerst sturen ze een e-mail van een adres dat vals is, maar erg lijkt op het echte. Daarin vragen ze u meestal om een gebruikersnaam of wachtwoord te controleren of in te voeren. Ook de nepwebsite waarop u vervolgens terechtkomt, lijkt sprekend op de officiële site. Oppassen geblazen!

Zo herkent u een valse e-mail

Soms circuleren er valse e-mails waarvan het net lijkt alsof Rabobank.be ze heeft verstuurd. De mogelijke bijlages van deze e-mails kunnen een virus op uw computer installeren. Of een link naar een frauduleuze website. Zo ontmaskert u een vervalser:

  • Inspecteer het ‘van’-veld. De afzender ziet er op het eerste gezicht betrouwbaar uit. Vertrouw echter niet blindelings op de naam of het adres in het ‘Van’-veld. Dit is immers gemakkelijk te veranderen. Rabobank.be mailt u altijd vanop noreply@ezine.rabobank.be (afzender: Rabobank.be) of info@rabobank.be (afzender: Klantendienst Rabobank.be).

  • Controleer de aanspreking. Nepmails bevatten veelal een onpersoonlijke aanhef zoals ‘beste klant’. Controleer de aanspreking in de e-mail en let op taal- en tikfouten.

  • Bekijk de inhoud kritisch. Nepmails beweren soms dat er een probleem is met uw persoonlijke gegevens, dat u een prijs gewonnen hebt of een geschenk krijgt. Vervolgens vragen ze u om uw gebruikersnaam en codes opnieuw te bevestigen. Wij vragen u echter nooit om persoonlijke gegevens zoals uw geboortedatum, rekeningnummer of pincode in te voeren.

  • Check de bijlages. Nepmails bevatten weleens Word- of pdf-bestanden als bijlage. Die kunnen virussen bevatten of vervalst zijn om misbruik te maken van beveiligingslekken in Microsoft Office of Acrobat Reader.

Waar meld ik frauduleuze voorstellen of verdachte mails?

Hebt u een verdachte mail ontvangen? Meld dit steeds op ons e-mailadres phishing@rabobank.be.

phishing voorbeeld 3

phishing voorbeeld 2

phishing voorbeeld

Zo herkent u een nepwebsite

Check de beveiliging van de verbinding. Controleer of het adres van de website begint met 'https'. Staat er alleen 'http' (dus zonder 's' achteraan), dan is de internetverbinding niet beveiligd en is er mogelijk een nepwebsite in het spel.

Wij staan voor u klaar.

Elke werkdag van 8:30 tot 19:00
Vrijdag tot 18:30

Stephane Ginestet Cathérine Hamelink
Gelieve een geldig telefoonnummer in te vullen. De verbinding is mislukt. Probeer het later nog een keer. Wij bellen u zo snel mogelijk terug.
En wij bellen u zo snel mogelijk terug

Spreekt u Nederlands?

Parlez-vous Français?