Veilig is heilig bij Rabobank.be

We doen al het nodige om de hoogste veiligheid voor uw online transacties te garanderen. Zelf kunt u ook wat ondernemen om veilig te internetbankieren

Hoe zorgen wij voor uw veiligheid?

Bij websitebeveiliging komt heel wat kijken. Daarom volgen we de technische ontwikkelingen op de voet. Bekijk onze veiligheidsmethoden.

Hoe zorgt u zelf voor uw veiligheid?

Ook u kunt uw voorzorgsmaatregelen nemen om in alle veiligheid online te bankieren. Met enkele basisregels zetten we u op weg.

Phishing: een actueel probleem

 
Hackers bootsen soms legitieme bedrijven na in e-mails. Hun doel? 'Vissen' naar codes of gegevens. Zo herkent u een geval van ‘phishing’.

Wat doet Rabobank.be voor uw veiligheid?

Hieronder een overzicht van de beveiligingsmethoden die wij toepassen.

Beveiligde verbinding

Logt u in op de beveiligde site, dan wordt er een beveiligde verbinding gemaakt tussen uw computer en de onze. Controleer eerst of de url in de adresbalk er als volgt uit ziet: https://secure1.rabobank.be/. Tussen de schuine strepen (/) mag dus niets anders staan dan secure1.rabobank.be.
Een beveiligde verbinding zorgt ervoor dat de berichtenstroom gecodeerd is met een sleutel die alleen de betrokken computers kennen. Berichten worden als het ware in een verzegelde envelop verstuurd.

Beveiligde digipass

Uw digipass is de sleutel tot uw account bij Rabobank.be. Het toestel geeft u immers een unieke cijfercombinatie waarmee wij u kunnen identificeren. Zo garandeert het de veiligheid van uw onlineverrichtingen op onze beveiligde website. In de digipass zitten een aantal beveiligingsmechanismes ingebouwd.

  • De pincode is noodzakelijk om u als klant te kunnen identificeren. Bewaar digipass en pincode altijd apart, zodat niemand anders aan uw rekening kan. Geef uw pincode ook nooit door!

  • De digipass wordt automatisch geblokkeerd wanneer u meer dan 5 keer een foutieve pincode ingeeft. Zonder onze tussenkomst hebt u dan geen toegang meer tot uw rekeningen.

  • Verschillende controles:
    Onze procedure voor het inloggen en ondertekenen bestaat steeds uit dezelfde stappen.

  1. Bij het inloggen op onze beveiligde site met uw pincode, wordt door uw digipass een code gegenereerd (appli-1-functie). Daarmee checken wij of uw gebruikersnummer wel degelijk bestaat. Samen met uw appli-1-functie herkennen we u als rechtmatige eigenaar van de digipass.
  2. Om concrete verrichtingen uit te voeren genereert uw digipass een extra code: de elektronische handtekening (appli-2-functie). Geef ook deze appli-1 of appli-2 codes nooit door!
  3. Zodra ons systeem ongewone transactie of transactiepatronen detecteert, dan wordt u daarvan op de hoogte gebracht.
  • Beperkte geldigheid. Beide codes (appli-1 en appli-2) blijven maar een beperkte tijd geldig. Onbevoegden kunnen ze dus nooit gebruiken. Maakt u binnen die termijn uw sessie niet af, dan krijgt u een melding. U moet in dat geval een nieuwe code berekenen met uw digipass.

  • Algemene veiligheidsupdates:
    Als wij met u communiceren over veiligheid, dan doen wij dit steeds via een beveiligde mail in onze beveiligde omgeving. Het is mogelijk dat wij u een mededeling sturen via gewone e-mail waarin wij u verzoeken om in te loggen in de beveiligde website om uw mails na te kijken. Maar wij zullen u nooit via gewone e-mail om uw inloggegevens of pincode vragen!

Meer weten over het gebruik van uw digipass? Lees ons dossier

Wat kunt u doen voor uw veiligheid?

Ook u kunt voorzorgsmaatregelen nemen om veilig online te bankieren. We zetten de basisregels voor u op een rij.

Wat moet ik doen als ik mij zorgen maak over de beveiliging van mijn rekening?

Indien u een frauduleuze betaling en/of verdachte activiteiten vermoedt op uw rekening, dan dient u ons onmiddellijk te contacteren via e-mail of via telefoonnummer 03-289.28.88. Onze kantoren zijn elke werkdag bereikbaar van 8u30 tot 19u (vrijdag tot 18u30).

Hou uw pincode, gebruikersnummer en alle andere codes geheim (ook de digipass codes appli-1 en appli-2)

Bent u de enige die de pincode van uw digipass kent? Dan is de kans minimaal dat iemand anders toegang heeft tot uw vertrouwelijke gegevens, laat staan verrichtingen in uw naam kan uitvoeren. Leer pincode en gebruikersnummer uit het hoofd.

Als bank zullen wij uw wachtwoorden of pincodes nooit opvragen. Geef ze dus nooit door als iemand erom vraagt. En verstuur ze zeker nooit via e-mail.

Hou uw digipass steeds zelf bij

Elke digipass is persoonlijk en verbonden aan een bepaalde cliënt en genereert bijgevolg een code voor u alleen. Hou uw digipass dan ook steeds zelf bij en deel hem niet met iemand anders.

Bewaar uw pincode (en gebruikersnummer) apart van uw digipass

Altijd. Zo kan niemand anders toegang krijgen tot uw rekeningen.

Verstuur vertrouwelijke en financiële informatie ALLEEN via een beveiligd bericht

Stuur nooit gevoelige financiële informatie door naar onze klantendienst via gewone e-mail.

Als klant hebt u toegang tot de beveiligde e-mail binnen onze beveiligde site. Gebruik deze beveiligde e-mail om met onze klantendienst te communiceren, zeker als u informatie wilt meesturen over uw rekeninguittreksels of over uw rekeningen. Ga daarvoor naar 'Mijn rekeningen' en kies 'Mailbox' in het menu.

Controleer de beveiligde verbinding met Rabobank.be

U kunt zelf controleren of de verbinding die u hebt met Rabobank.be, effectief beveiligd is:

  • In de adresregel staat de aanduiding 'https' in plaats van 'http'; waarbij 's' staat voor 'secure' (‘veilig’).
  • Klik in de achtergrond van de pagina op de rechtermuisknop en kies 'Eigenschappen' (Properties). Kies de knop 'Certificaten' voor informatie over het certificaat dat is toegekend aan Rabobank.be.
  • De url voor de beveiligde site ziet er steeds zo uit: https://secure1.rabobank.be/. Tussen de schuine strepen (/) staat dus niets anders dan secure1.rabobank.be.

Wees voorzichtig met het delen van persoonlijke informatie

Veel internetsites zijn uit op uw persoonlijke gegevens. Bedenk eerst of het wel zin heeft om die te geven. Vaak is de info waar u in ruil toegang toe krijgt, dat niet waard.

Geef nooit uw pincode door, noch de door uw digipass gegenereerde codes (appli-1 voor login of appli-2 voor ondertekening). En verstuur ze zeker niet via e-mail.

Opgelet: alles wat u deelt op sociale media zoals Facebook en Twitter is openbaar en deze informatie kan door fraudeurs misbruikt worden.

E-mails vanwege de bank

Vertrouw nooit e-mails die komen van “de bank” waarin staat dat u iets moet doen om gebruik te blijven maken van onze diensten, bv. toegang tot uw rekening. Als de bank een belangrijke mededeling wil doen, dan zal ze dit steeds met u delen via de beveiligde mailbox in de beveiligde omgeving.

Log altijd uit wanneer u klaar bent of bij het verlaten van uw computer

Klaar met uw bankzaken? Druk dan op 'Uitloggen' om uw sessie correct af te sluiten. Doe dat ook als u uw werkplek (tijdelijk) verlaat. Anders zijn al uw gegevens vrij toegankelijk voor iedereen die passeert.

Beveilig uw computer met een recent antivirusprogramma en/of een firewall.

Installeer een actueel antivirusprogramma en/of een persoonlijke firewall. Die beschermt uw computer tegen virussen en misbruik van buitenaf. Zorg ervoor dat uw antivirusprogramma altijd actief is, ook als u niet online bent.

Update uw beveiligingssoftware geregeld en laat het programma op gezette tijden een volledige scan uitvoeren van uw computer. Geeft een actief antivirusprogramma of een firewall problemen om toegang te krijgen tot onze site? Raadpleeg dan de instellingen van uw virusprogramma of firewall. Of neem contact op met onze klantendienst.

Installeer de laatste versie van uw browser

Verouderde browsers en besturingssystemen brengen veiligheidsrisico's met zich mee omdat de laatste beveiligingsupdates veelal ontbreken. De meest recente versie van uw browser en uw besturingssysteem biedt u extra zekerheid.

Beveilig uw draadloos netwerk

Een draadloos (‘wireless’) netwerk is handig omdat u overal kunt surfen. Zorg er wel voor dat uw verbinding beveiligd is met een paswoord of encrypte. Zo wordt uw informatie versleuteld verzonden. Via onbeveiligde verbindingen hebben buitenstaanders immers toegang tot de bestanden op uw computer en kunnen ze uw online verrichtingen volgen.

Sla gecodeerde pagina's niet op de harde schijf op

Beveiligde internetpagina's worden normaliter niet in uw browser opgeslagen, om te voorkomen dat andere gebruikers ze achteraf op uw pc kunnen raadplegen. U kunt de beveiligingsinstelling van uw browser aanpassen indien gewenst.

Wantrouw pop-upvensters

Pop-upvensters zijn kleine vensters of advertenties die plotseling op uw scherm oppoppen. Vaak gaat het om ongevaarlijke reclameadvertenties, maar sommige zijn ‘spyware’. Zo zijn er de ‘Trojaanse Paarden’ die uw toetsaanslagen opslaan – dus ook uw logincodes – of andere info doorspelen aan een clandestiene bron. Pop-ups die om uw gegevens vragen, moet u zeker ook wantrouwen. Weet dat wij als bank nooit via pop-ups informatie opvragen.

Mijn digipass is verloren of gestolen. Wat moet ik doen?

Breng ons zo snel mogelijk op de hoogte via e-mail of via telefoonnummer 03-289.28.88. Onze kantoren zijn elke werkdag bereikbaar van 8u30 tot 19u (vrijdag tot 18u30).

Download eveneens het formulier 'Aanvraag vernieuwing digipass’ en vul het in. Onderteken het document en stuur het meteen op naar: Rabobank.be – Uitbreidingstraat 86, bus 3 – 2600 Berchem. Om veiligheidsredenen aanvaarden we geen faxen.

Korte tijd later ontvangt u gratis een nieuwe digipass.

Phishing: een actueel probleem

Om te 'vissen' naar wachtwoorden of kredietkaartnummers bootsen hackers soms legitieme bedrijven na via nagemaakte e-mails en nepwebsites. Eerst sturen ze een e-mail van een adres dat vals is, maar erg lijkt op het echte. Daarin vragen ze u meestal om een gebruikersnaam of wachtwoord te controleren of in te voeren. Ook de nepwebsite waarop u vervolgens terechtkomt, lijkt sprekend op de officiële site. Oppassen geblazen!

Zo herkent u een valse e-mail

Soms circuleren er valse e-mails waarvan het net lijkt alsof Rabobank.be ze heeft verstuurd. De mogelijke bijlages van deze e-mails kunnen een virus op uw computer installeren. Of een link naar een frauduleuze website. Zo ontmaskert u een vervalser:

  • Inspecteer het ‘van’-veld. De afzender ziet er op het eerste gezicht betrouwbaar uit. Vertrouw echter niet blindelings op de naam of het adres in het ‘Van’-veld. Dit is immers gemakkelijk te veranderen. Rabobank.be mailt u altijd vanop noreply@ezine.rabobank.be (afzender: Rabobank.be) of info@rabobank.be (afzender: Klantendienst Rabobank.be).

  • Controleer de aanspreking. Nepmails bevatten veelal een onpersoonlijke aanhef zoals ‘beste klant’. Controleer de aanspreking in de e-mail en let op taal- en tikfouten.

  • Bekijk de inhoud kritisch. Nepmails beweren soms dat er een probleem is met uw persoonlijke gegevens, dat u een prijs gewonnen hebt of een geschenk krijgt. Vervolgens vragen ze u om uw gebruikersnaam en codes opnieuw te bevestigen. Wij vragen u echter nooit om persoonlijke gegevens zoals uw geboortedatum, rekeningnummer of pincode in te voeren.

  • Check de bijlages. Nepmails bevatten weleens Word- of pdf-bestanden als bijlage. Die kunnen virussen bevatten of vervalst zijn om misbruik te maken van beveiligingslekken in Microsoft Office of Acrobat Reader.

Waar meld ik frauduleuze voorstellen of verdachte mails?

Hebt u een verdachte mail ontvangen? Meld dit steeds op ons e-mailadres phishing@rabobank.be.

phishing voorbeeld 3

phishing voorbeeld 2

phishing voorbeeld

Zo herkent u een nepwebsite

Check de beveiliging van de verbinding. Controleer of het adres van de website begint met 'https'. Staat er alleen 'http' (dus zonder 's' achteraan), dan is de internetverbinding niet beveiligd en is er mogelijk een nepwebsite in het spel.

Wij staan voor u klaar.

Elke werkdag van 8:30 tot 19:00
Vrijdag tot 18:30

Stephane Ginestet Cathérine Hamelink
Gelieve een geldig telefoonnummer in te vullen. De verbinding is mislukt. Probeer het later nog een keer. Wij bellen u zo snel mogelijk terug.
En wij bellen u zo snel mogelijk terug