Opgelet voor phishing

Hackers bootsen soms legitieme bedrijven na in e-mails, via telefoon of sociale media. Hun doel? 'Vissen' naar uw codes, uw persoonlijke gegevens en uw digipass. Zo herkent u een geval van ‘phishing’.
 

Rabobank.be zal u nooit vragen om uw digipass terug te sturen of via een link in een e-mail naar uw gebruikersnummer of pincode vragen.

 

Om te 'vissen' naar wachtwoorden of kredietkaartnummers bootsen hackers soms legitieme bedrijven na via nagemaakte e-mails en nepwebsites. Eerst sturen ze een e-mail van een adres dat vals is, maar erg lijkt op het echte. Daarin vragen ze u meestal om een gebruikersnaam of wachtwoord te controleren of in te voeren. Ook de nepwebsite waarop u vervolgens terechtkomt, lijkt sprekend op de officiële site. Oppassen geblazen!

 

Phishing in 60 seconden

Hieronder vindt u de bij ons gekende phishing mails, zogenaamd afkomstig van Rabobank.be:

 

Zo herkent u een valse e-mail

Soms circuleren er valse e-mails waarvan het net lijkt alsof Rabobank.be ze heeft verstuurd. De mogelijke bijlages van deze e-mails kunnen een virus op uw computer installeren. Of een link naar een frauduleuze website.

Zo ontmaskert u een vervalser:

  • Inspecteer het ‘van’-veld

    Het van veld-bestaat uit twee delen: de afzender (bv. Klantendienst Rabobank.be) en de domeinnaam (bv. info@rabobank.be). De afzender kan er op het eerste gezicht betrouwbaar uitzien. Vertrouw er echter niet blindelings op. Dit is immers gemakkelijk te veranderen. De domeinnamen die Rabobank.be gebruikt daarentegen kunnen niet aangepast worden. Dat zijn de volgende:
    info@rabobank.be (afzender: Klantendienst Rabobank.be),
    info@mail.rabobank.be (afzender: Rabobank.be),
    info@mailing.rabobank.be (afzender: Rabobank.be) of
    digipass@rabobank.be (afzender: Rabobank.be).

  • Controleer de aanspreking

    Nepmails bevatten veelal een onpersoonlijke aanhef zoals ‘beste klant’. Controleer de aanspreking in de e-mail en let op taal- en tikfouten.

  • Bekijk de inhoud kritisch

    Nepmails beweren soms dat er een probleem is met uw persoonlijke gegevens, dat u een prijs gewonnen hebt of een geschenk krijgt. Vervolgens vragen ze u om uw gebruikersnaam en codes opnieuw te bevestigen. Wij vragen u echter nooit om persoonlijke gegevens zoals uw geboortedatum, rekeningnummer of pincode in te voeren.

  • Check de bijlages

    Nepmails bevatten weleens Word- of pdf-bestanden als bijlage. Die kunnen virussen bevatten of vervalst zijn om misbruik te maken van beveiligingslekken in Microsoft Office of Acrobat Reader.

Zo herkent u een nepwebsite

Check de beveiliging van de verbinding. Controleer of het adres van de website begint met 'https'. Staat er alleen 'http' (dus zonder 's' achteraan), dan is de internetverbinding niet beveiligd en is er mogelijk een nepwebsite in het spel.

 

Waar meld ik frauduleuze voorstellen of verdachte mails?

Hebt u een verdachte mail ontvangen? Meld dit steeds op ons e-mailadres phishing@rabobank.be.

Wij staan voor u klaar.
Elke werkdag van 8:30 tot 19:00
Vrijdag tot 18:30
medewerker 1 medewerker 2
Gelieve enkel, minimum 9, cijfers te gebruiken voor uw telefoonnummer. Server Error. Bedankt! We bellen u zo snel mogelijk terug.
En wij bellen u zo snel mogelijk terug.

Opgelet

U bent al een tijdje inactief op de beveiligde site. Uw sessie wordt afgesloten over weinig seconden.

Opgelet

Er staan nog niet-getekende overschrijvingen in uw verzamelmap. Onderteken uw verzamelmap meteen of log nu uit en onderteken de overschrijvingen op een later tijdstip.