De digipass: sleutel tot uw account bij Rabobank.be

Een digipass is een compact beveiligingstoestel. Bij elk gebruik maakt het een unieke, elektronische handtekening aan. Op om het even welke computer waar ook ter wereld logt u er veilig mee in op 'Mijn rekeningen'. Ook om opdrachten zoals overschrijvingen te ondertekenen, hebt u de digipass nodig.

De digipass: internetbankieren in alle veiligheid

Om in te loggen op de beveiligde transactiesite van Rabobank.be hebt u uw digipass nodig. Dankzij de unieke cijfercode die dat apparaatje aanmaakt, kunnen wij u namelijk identificeren. De digipass garandeert zo de veiligheid van uw online verrichtingen.

Eén digipass per abonnement

Uw digipass is gekoppeld aan uw Rabobank.be-account. Per abonnement ontvangt u één toestel. Dat is ook het geval voor gemeenschappelijke rekeningen, bijvoorbeeld op naam van twee gehuwde personen. Opent u een bijkomend abonnement, bijvoorbeeld op naam van uw kind, dan ontvangt u daarvoor opnieuw een digipass.

De ingrediënten voor een veilige login

Om in te loggen op de beveiligde transactiesite, hebt u drie codes nodig.

  • Uw gebruikersnummer: een vaste cijfercode om u te identificeren op de inlogpagina. Die ontvangt u samen met uw digipass.
  • Uw pincode: om de digipass te gebruiken. Deze code kiest u zelf bij het activeren van uw digipass.
  • De code die uw digipass toont: die geeft u toegang tot uw rekeningen. Deze code wijzigt om de paar seconden.

Hoe werkt het precies?

De digipass en de computer van de bank berekenen deze unieke code tegelijkertijd. Ze hebben een gelijklopende interne klok, eenzelfde serienummer en identiek algoritme.

Op basis van tijd, serienummer en algoritme berekenen beide voortdurend nieuwe cijfercodes. Als gebruiker krijgt u pas toegang tot uw rekeningen wanneer beide codes overeenkomen.

Extra veiligheidstip

Uw digipass is compleet onbruikbaar zonder uw pincode. Bewaar ze daarom altijd afzonderlijk. Nog beter is om de pincode niet op te schrijven, maar ze uit het hoofd te leren.

Uw digipass voor het eerst gebruiken

Hebt u uw nieuwe digipass ontvangen? Om in te loggen op het beveiligde deel van onze website, moet u het toestel eerst activeren. Dat doet u online via Mijn rekeningen in drie eenvoudige stappen.

  • Uw opstartpincode aanvragen. U kiest zelf hoe u die ontvangt, via sms of e-mail.

  • Uw persoonlijke pincode instellen. De opstartpincode wijzigt u in een persoonlijke pincode van vijf cijfers naar keuze. Kies een code die u zelf makkelijk onthoudt, maar die moeilijk te raden is door anderen. U kunt uw persoonlijke pincode op elk moment wijzigen.

  • Uw digipass gebruiksklaar maken. U bevestigt uw zelfgekozen persoonlijke pincode.

Zo activeert u uw digipass

Vraag uw opstartpincode aan

  • Surf naar www.rabobank.be en kies ‘Mijn rekeningen’. Daar klikt u in de rechtermarge op ‘Activeer nu uw digipass’.
  • Met uw geboortedatum en uw persoonlijk gebruikersnummer vraagt u een opstartpincode aan. Het gebruikersnummer ontving u samen met uw digipass. U vindt het terug in de begeleidende brief.
  • Geef aan hoe u uw opstartpincode het liefst ontvangt, via e-mail of sms.

Bent u een nieuwe (particuliere) klant? Dan kunt u uw digipass pas activeren wanneer uw eerste overschrijving naar Rabobank.be werd voltooid en geregistreerd.

Stel uw persoonlijke pincode in

Zodra u van ons de opstartpincode hebt ontvangen, kunt u uw persoonlijke pincode aanmaken. Uw opstartpincode hebt u dus slechts één keer nodig.

Wat u doet Dit toont uw digipass
1. Start uw digipass op door de oranje knop (<) in te drukken.
PIN
- - - -
2. Geef de opstartpincode van 5 cijfers in. Voor elk van de 5 cijfers die u ingeeft, verschuift een van de streepjes op het scherm naar beneden. Foutje? Gebruik (<) als wistoets.
NEW PIN
- - - -
3. Kies zelf een persoonlijke pincode van 5 cijfers en geef ze in.
PIN CONF
- - - -
4. Voer ter bevestiging uw persoonlijke pincode opnieuw in.
NEW PIN CONF

Maak uw digipass gebruiksklaar bij uw eerste login

Logt u voor het eerst in op het beveiligde deel van onze website, maak dan uw digipass meteen gebruiksklaar. Dat doet u in vier stappen.

Wat u doet Dit toont uw digipass
1. Start uw digipass opnieuw op door op de oranje knop (<) te drukken.
PIN
- - - -
2. Geef uw zelfgekozen pincode van 5 cijfers in.
APPLI-
3. Druk op 1 om uw digipass-code te laten verschijnen.
1______
Vul de digipass-code in.
 

Uw persoonlijke pincode wijzigen

Wilt u uw zelf gekozen pincode achteraf nog eens wijzigen? Dat kan in 3 eenvoudige stappen:

Wat u doet Dit toont uw digipass
1. Voer uw code in.
APPLI -
2. Houd de toets (<) twee seconden ingedrukt.
NEW PIN-
3. Kies een nieuwe pincode en volg de procedure zoals beschreven onder 'Eerste gebruik'.
NEW PIN
- - - -

De verschillende verrichtingen met uw digipass

De digipass kent u bij elk gebruik van uw account een unieke toegangscode toe. Om die code op te roepen, kiest u applicatie 1.

Wat u doet Dit toont uw digipass
1. Druk op (<).
PIN
- - - -
2. Voer uw zelfgekozen pincode van vijf cijfers in. Foutje? Gebruik de toets (<) om te wissen.
PIN
- - - -
De cijfers worden niet getoond. In plaats daarvan ziet u liggende streepjes.
3. Na invoer van uw pincode vraagt de digipass welke applicatie u wenst.
APPLI-
Druk nu op (1). De digipass toont u een paswoord van zes cijfers. Dit getal is elke keer anders en geeft u toegang tot Rabobank.be.
154231 (dit getal is slechts een voorbeeld)

Elektronisch ondertekenen

Verrichtingen en opdrachten dient u te ondertekenen met een elektronische handtekening die uw digipass aanmaakt. Deze bestaat uit acht cijfers. Om die handtekening op te roepen, kiest u applicatie 2.

Wat u doet Dit toont uw digipass
1. Druk op (<).
PIN
- - - -
2. Voer uw zelfgekozen pincode van vijf cijfers in. Foutje? Gebruik de toets (<) om te wissen.
PIN
- - - -
De cijfers worden niet getoond. In plaats daarvan ziet u liggende streepjes.
3. Na invoer van uw pincode vraagt de digipass welke applicatie u wenst.
APPLI-
4. De digipass vraagt u het eerste controlegetal in te voeren. Dit getal leest u op uw pc-scherm.
1- - - -
5. Voer het controlegetal in op de digipass. Foutje? Gebruik de toets (<) om te wissen.
115326 (dit getal is slechts een voorbeeld)
De display van de digipass toont:
2- - - -
6. Druk op de toets (<).
 
7. De digipass toont de achtcijferige elektronische handtekening.
54327123 (dit getal is slechts een voorbeeld)
8. Voer het getal in op uw pc.
 

Oeps?

Ging er iets mis bij de uitvoering, dan krijgt u een foutmelding.

Wat u moet doen Dit toont uw digipass
1. U krijgt nog één kans om de juiste pincode in te voeren.
PIN FAIL 4
2. Uw digipass is geblokkeerd.
Bestaat de code uit 7 cijfers, dan kunt u uw digipass makkelijk zelf deblokkeren. Surf naar ‘Mijn rekeningen’ en klik op ‘Deblokkeer uw digipass’ in de rechterkolom. Volg het stappenplan om het toestel te deblokkeren.

Bestaat de code uit 8 cijfers, dan is de batterij volledig leeg en is uw digipass aan vervanging toe. Stuur ons het ingevulde en ondertekende formulier ‘Aanvraag vernieuwing digipass’ op, samen met een kopie van de identiteitskaarten van alle rekeninghouders. Wij bezorgen u een nieuwe digipass.
LOCK PIN 5634872
(dit getal is slechts een voorbeeld)
3. Uw persoonlijke pincode is onjuist ingevoerd. Voer twee keer een identieke pincode in.
PINCONF FAIL
4. De batterij is bijna leeg. Laat ons iets weten via een beveiligd bericht of stuur ons het ingevulde en ondertekende formulier ‘Aanvraag vernieuwing digipass’ op, samen met een kopie van de identiteitskaarten van alle rekeninghouders. Wij bezorgen u een nieuwe digipass.
BATT1
(het eindcijfer geeft de resterende looptijd van uw batterij aan en begint bij 5)
5. De batterij van uw digipass is volledig leeg. Stuur ons het ingevulde en ondertekende formulier ‘Aanvraag vernieuwing digipass’ op, samen met een kopie van de identiteitskaarten van alle rekeninghouders. Wij bezorgen u een nieuwe digipass.
LOCK DISABLE 4
6. Verschijnt wanneer u de digipass laat vallen of wanneer u probeert om de batterij zelf te vervangen. Stuur ons het ingevulde en ondertekende formulier ‘Aanvraag vernieuwing digipass’ op, samen met een kopie van de identiteitskaarten van alle rekeninghouders. Wij bezorgen u een nieuwe digipass.
-00000000-

Problemen met uw digipass?

Kunt u zich de pincode van uw digipass niet meer herinneren? Of is uw toestel geblokkeerd omdat u 5 keer op rij een foutieve code hebt ingevoerd? Geen paniek, we leggen u stap voor stap uit wat u te doen staat.

Zo pakt u problemen met uw digipass aan

Samen met uw pincode vormt uw digipass de sleutel tot uw account. Is uw toestel geblokkeerd of bent u de pincode vergeten? Geen paniek, we zorgen ervoor dat u snel weer aan de slag kunt.

 

Geblokkeerde digipass? Deblokkeer het toestel

Veilig is heilig bij Rabobank.be. Daarom wordt uw digipass automatisch geblokkeerd wanneer u vijf keer op rij de verkeerde pincode intoetst. Er verschijnt dan 'LOCK PIN' op de display, samen met een lock-code van zeven cijfers. De digipass is nu tijdelijk onbruikbaar.

U wilt het toestel deblokkeren?

Surf naar ‘Mijn rekeningen’ en klik in de rechtermarge op ‘Deblokkeer nu uw digipass’. Volg daarna dit stappenplan.

1. Vraag uw deblokkeringscode aan

Om uw digipass opnieuw te activeren, hebt u een deblokkeringscode nodig. Die ontvangt u door de volgende gegevens in te vullen.

  1. Uw gebruikersnummer: dit nummer ontving u samen met uw digipass. U vindt het terug in de begeleidende brief. Kent u deze code niet meer? Neem dan contact op met onze klantendienst.
  2. De cijfercombinatie die u onder ‘LOCK PIN’ op het scherm van uw geblokkeerde digipass ziet.
  3. Uw geboortedatum.
  4. Hoe u uw deblokkeringscode het liefst ontvangt, via sms of e-mail.

U ontvangt een sms- of e-mailbericht met uw deblokkeringscode.

2. Stel uw persoonlijke pincode opnieuw in

Zodra u uw deblokkeringscode hebt ontvangen, kunt u uw persoonlijke pincode opnieuw instellen. Dat doet u zo:

Wat u moet doen Dit toont uw digipass
1. Start uw digipass op door de oranje knop (<) in te drukken.
LOCK PIN
- - - - - - - -
2. Geef uw deblokkeringscode van 8 cijfers in.
Voor elk van de 8 cijfers die u ingeeft, verschuift een van de streepjes op het scherm naar beneden. Foutje? Gebruik (<) als wistoets.
NEW PIN
- - - - - - - -
3. Kies zelf een persoonlijke pincode van 5 cijfers en geef ze in.
PINCONF
- - - - - - - -
4. Vul ter bevestiging uw persoonlijke pincode opnieuw in.
NEW PINCONF
 

Pincode vergeten? Blokkeer zelf uw digipass!

Bent u uw pincode vergeten, dan blokkeert u het best meteen ook uw digipass. Dat doet u zo:

  1. Voer 5 keer op rij een foutieve code in.
  2. Uw digipass blokkeert en er verschijnt 'LOCK PIN' op de display, samen met een lock-code van zeven cijfers. De digipass is nu tijdelijk onbruikbaar.
  3. Om de digipass te deblokkeren, surft u naar ‘Mijn rekeningen’ en kiest u ‘Deblokkeer nu uw digipass’ in de rechtermarge.
  4. Volg dit stappenplan om uw toestel te deblokkeren en een nieuwe persoonlijke pincode in te stellen.

Kapotte, verloren of gestolen digipass?

We bezorgen u volledig gratis een nieuw toestel. Zo kunt u snel opnieuw aan de slag.

Digipass stuk, verloren of gestolen? Vraag een nieuw toestel aan.

  • Download het formulier ‘Aanvraag vernieuwing digipass’ en vul het in.
  • Onderteken het document en stuur het, samen met een kopie van de identiteitskaarten van alle rekeninghouders, op naar: Rabobank.be – Uitbreidingstraat 86, bus 3 – 2600 Berchem. Om veiligheidsredenen aanvaarden we geen faxen.
  • Kort daarna ontvangt u gratis een nieuwe digipass. Hoe u die activeert, leest u hier.

Wat met uw kapotte digipass?

Is uw digipass stuk of is de batterij leeg, vraag dan gratis een nieuw toestel aan. De speciale batterij waarmee digipassen zijn uitgerust, kunt u immers niet zelf vervangen. Breng het oude toestel naar een inzamelpunt voor batterijen. Gooi het zeker niet in uw restafvalzak.

Wij staan voor u klaar.
Elke werkdag van 8:30 tot 19:00
Vrijdag tot 18:30
medewerker 1 medewerker 2
Gelieve een geldig telefoonnummer in te vullen. De verbinding is mislukt. Probeer het later nog een keer. Wij bellen u zo snel mogelijk terug.
En wij bellen u zo snel mogelijk terug