De digipass: sleutel tot uw account bij Rabobank.be

Een digipass is een compact beveiligingstoestel. Bij elk gebruik maakt het een unieke, elektronische handtekening aan. Op om het even welke computer waar ook ter wereld logt u er veilig mee in op 'Mijn rekeningen'. Ook om opdrachten zoals overschrijvingen te ondertekenen, hebt u de digipass nodig.

De digipass: internetbankieren in alle veiligheid

Om in te loggen op de beveiligde transactiesite van Rabobank.be hebt u uw digipass nodig. Dankzij de unieke cijfercode die dat apparaatje aanmaakt, kunnen wij u namelijk identificeren. De digipass garandeert zo de veiligheid van uw online verrichtingen.

Eén digipass

Met uw digipass kunt u al uw rekeningen waarvan u mandataris bent, beheren:

  • Uw persoonlijke rekeningen
  • Uw gezamenlijke rekeningen
  • Uw Junior Account op naam van uw kind.

De ingrediënten voor een veilige login

Om in te loggen op de beveiligde transactiesite, hebt u drie codes nodig.

  • Uw gebruikersnummer: een vaste alfanumerieke code om u te identificeren op de loginpagina. Die ontvangt u samen met uw digipass.
  • Uw pincode: om de digipass te gebruiken. Deze code kiest u zelf bij het activeren van uw digipass.
  • De code die uw digipass toont: die geeft u toegang tot uw rekeningen. Deze code wijzigt om de paar seconden.

Hoe werkt het precies?

De digipass en de computer van de bank berekenen deze unieke code tegelijkertijd. Ze hebben een gelijklopende interne klok, eenzelfde serienummer en identiek algoritme.

Op basis van tijd, serienummer en algoritme berekenen beide voortdurend nieuwe cijfercodes. Als gebruiker krijgt u pas toegang tot uw rekeningen wanneer beide codes overeenkomen.

Extra veiligheidstip

Uw digipass is compleet onbruikbaar zonder uw pincode. Bewaar ze daarom altijd afzonderlijk. Nog beter is om de pincode niet op te schrijven, maar ze uit het hoofd te leren.

Uw digipass voor het eerst gebruiken

Hebt u uw nieuwe digipass ontvangen? Om in te loggen op het beveiligde deel van onze website, moet u het toestel eerst gebruiksklaar maken. Dat doet u online via Mijn rekeningen op een eenvoudige manier.

  • Vraag uw opstartpincode aan. U kiest zelf hoe u die ontvangt, via sms of e-mail.

  • Stel uw persoonlijke pincode in. De opstartpincode wijzigt u in een persoonlijke pincode van vijf cijfers naar keuze. Kies een code die u zelf makkelijk onthoudt, maar die moeilijk te raden is door anderen. U kunt uw persoonlijke pincode op elk moment wijzigen.

  • U bevestigt uw zelfgekozen persoonlijke pincode.

Zo activeert u uw digipass

Vraag uw opstartpincode aan

  • Surf naar www.rabobank.be en kies ‘Mijn rekeningen’ en op ‘Activeer uw digipass’.
  • Met uw persoonlijk gebruikersnummer en uw geboortedatum vraagt u een opstartpincode aan. Het gebruikersnummer ontving u samen met uw digipass. U vindt het terug in de begeleidende brief.
  • Geef aan hoe u uw opstartpincode het liefst ontvangt, via e-mail of sms.

Bent u een nieuwe klant? Dan kunt u uw digipass pas activeren wanneer uw eerste overschrijving naar Rabobank.be werd voltooid en geregistreerd.

Stel uw persoonlijke pincode in

Zodra u van ons de opstartpincode hebt ontvangen, kunt u uw persoonlijke pincode aanmaken. Uw opstartpincode hebt u dus slechts één keer nodig.

Dit toont uw digipass Wat u doet
 
1. Start uw digipass op door de oranje knop (<) in te drukken.
PIN
- - - -
2. Geef de opstartpincode van 5 cijfers in. Voor elk van de 5 cijfers die u ingeeft, verschuift een van de streepjes op het scherm naar beneden.
Foutje? Gebruik de toets (<) om te wissen.
NEW PIN
- - - -
3. Kies zelf een persoonlijke pincode van 5 cijfers en geef ze in.
PIN CONF
- - - -
4. Geef ter bevestiging uw persoonlijke pincode opnieuw in.
NEW PIN CONF
APPLI-
 

Maak uw digipass gebruiksklaar bij uw eerste login

Logt u voor het eerst in op het beveiligde deel van onze website, maak dan uw digipass meteen gebruiksklaar. Dat doet u in vier stappen.

Dit toont uw digipass Wat u doet
 
1. Start uw digipass op door de oranje knop (<) in te drukken.
PIN
- - - -
2. Geef uw zelfgekozen pincode van 5 cijfers in. 
Foutje? Gebruik de toets (<) om te wissen.
APPLI-
3. Druk op 1. De digipass toont u een paswoord van zes cijfers. Dit getal is elke keer anders en geeft u toegang tot Rabobank.be.
1______
4. Geef de code die de digipass toont in op uw computer.

Uw persoonlijke pincode wijzigen

Wilt u uw zelf gekozen pincode achteraf nog eens wijzigen? Dat kan in 4 eenvoudige stappen:

Dit toont uw digipass Wat u doet
 
1. Start uw digipass op door de oranje knop (<) in te drukken.
PIN
- - - -
2. Geef uw code in.
APPLI-
3. Houd de toets (<) twee seconden ingedrukt.
NEW PIN
- - - -
4. Kies zelf een persoonlijke pincode van 5 cijfers en geef ze in.
PIN CONF
- - - -
5. Geef ter bevestiging uw persoonlijke pincode opnieuw in.
NEW PIN CONF
APPLI-
 

De verschillende verrichtingen met uw digipass

De digipass kent u bij elk gebruik van uw account een unieke toegangscode toe. Om die code op te roepen, kiest u applicatie 1.

Dit toont uw digipass Wat u doet
 
1. Start uw digipass op door de oranje knop (<) in te drukken.
PIN
- - - -
2. Voer uw zelfgekozen pincode van vijf cijfers in.
Foutje? Gebruik de toets (<) om te wissen.
PIN
- - - -
De cijfers worden niet getoond. In plaats daarvan ziet u liggende streepjes.
3. Na invoer van uw pincode vraagt de digipass welke applicatie u wenst.
APPLI-
4. Druk op 1. De digipass toont u een paswoord van zes cijfers. Dit getal is elke keer anders en geeft u toegang tot Rabobank.be.
154231
(dit getal is slechts een voorbeeld)
 

Elektronisch ondertekenen

Verrichtingen en opdrachten dient u te ondertekenen met een elektronische handtekening die uw digipass aanmaakt. Deze bestaat uit acht cijfers. Om die handtekening op te roepen, kiest u applicatie 2.

Dit toont uw digipass Wat u doet
 
1. Start uw digipass op door de oranje knop (<) in te drukken.
PIN
- - - -
2. Voer uw zelfgekozen pincode van vijf cijfers in. Foutje? Gebruik de toets (<) om te wissen.
PIN
- - - -
De cijfers worden niet getoond. In plaats daarvan ziet u liggende streepjes.
3. Na invoer van uw pincode vraagt de digipass welke applicatie u wenst.
APPLI-
4. Druk op 2.
1- - - -
5. De digipass vraagt u het eerste controlegetal in te voeren. Dit getal leest u op uw pc-scherm.
2- - - -
6. De digipass vraagt u het tweede controlegetal in te voeren. Dit getal leest u op uw pc-scherm.
3- - - -
7. De digipass vraagt u het derde controlegetal in te voeren. Dit getal leest u op uw pc-scherm.
54327123
(dit getal is slechts een voorbeeld)
9. Voer dit getal in op uw pc en klik op "Onderteken". 
De digipass toont u een elektronische handtekening van 8 cijfers. Dit getal is elke keer anders.

Oeps?

Ging er iets mis bij de uitvoering, dan krijgt u een foutmelding.

Dit toont uw digipass Wat u doet
PIN FAIL
U krijgt 5 kansen om uw geheime pincode in te geven.
LOCK PIN 5634872
(dit getal is slechts een voorbeeld)





LOCK PIN 56348721
(dit getal is slechts een voorbeeld)
Uw digipass is geblokkeerd.
Bestaat de code uit 7 cijfers, dan kunt u uw digipass makkelijk zelf deblokkeren. Surf naar ‘Mijn rekeningen’ en klik op ‘Deblokkeer uw digipass’. Volg de stappen om het toestel te deblokkeren.
Bestaat de code uit 8 cijfers, dan is de batterij volledig leeg en is uw digipass aan vervanging toe.
Stuur een e-mail naar digipass@rabobank.be. U kan ook dit document per post naar ons sturen. Wij bezorgen u dan een nieuwe digipass.
PINCONF FAIL
Uw persoonlijke pincode is onjuist ingevoerd. Voer twee keer een identieke pincode in.
BATT1
(het eindcijfer geeft de resterende looptijd van uw batterij aan en begint bij 5)
De batterij is bijna leeg.
Stuur een e-mail naar digipass@rabobank.be. U kan ook dit document per post naar ons sturen. Wij bezorgen u dan een nieuwe digipass.
LOCK DISABLE 4
De batterij van uw digipass is volledig leeg.
Stuur een e-mail naar digipass@rabobank.be. U kan ook dit document per post naar ons sturen. Wij bezorgen u dan een nieuwe digipass.
-00000000-
Deze code verschijnt wanneer u de digipass laat vallen of wanneer u probeert om de batterij zelf te vervangen.
Stuur een e-mail naar digipass@rabobank.be. U kan ook dit document per post naar ons sturen. Wij bezorgen u dan een nieuwe digipass.

Problemen met uw digipass?

Kunt u zich de pincode van uw digipass niet meer herinneren? Of is uw toestel geblokkeerd omdat u 5 keer op rij een foutieve code hebt ingevoerd? Geen paniek, we leggen u stap voor stap uit wat u te doen staat.

Zo pakt u problemen met uw digipass aan

Samen met uw pincode vormt uw digipass de sleutel tot uw account. Is uw toestel geblokkeerd of bent u de pincode vergeten? Geen paniek, we zorgen ervoor dat u snel weer aan de slag kunt.

Geblokkeerde digipass? Deblokkeer het toestel

Veilig is heilig bij Rabobank.be. Daarom wordt uw digipass automatisch geblokkeerd wanneer u vijf keer op rij de verkeerde pincode intoetst. Er verschijnt dan 'LOCK PIN' op de display, samen met een lock-code van zeven cijfers. De digipass is nu tijdelijk onbruikbaar.

U wilt het toestel deblokkeren?

Surf naar ‘Mijn rekeningen’ en op ‘Deblokkeer uw digipass’. Volg daarna deze stappen:

1. Vraag uw deblokkeringscode aan

Om uw digipass opnieuw te activeren, hebt u een deblokkeringscode nodig. Die ontvangt u door de volgende gegevens in te vullen.

  1. Uw gebruikersnummer: dit nummer ontving u samen met uw digipass. U vindt het terug in de begeleidende brief. Kent u deze code niet meer? Neem dan contact op met onze klantendienst.
  2. De cijfercombinatie die u onder ‘LOCK PIN’ op het scherm van uw geblokkeerde digipass ziet.
  3. Uw geboortedatum.
  4. Hoe u uw deblokkeringscode het liefst ontvangt, via sms of e-mail.

U ontvangt een sms- of e-mailbericht met uw deblokkeringscode.

2. Stel uw persoonlijke pincode opnieuw in

Zodra u uw deblokkeringscode hebt ontvangen, kunt u uw persoonlijke pincode opnieuw instellen. Dat doet u zo:

Dit toont uw digipass Wat u doet
 
1. Start uw digipass op door de oranje knop (<) in te drukken.
LOCK PIN
- - - - - - - -
2. Geef uw deblokkeringscode van 8 cijfers in.
Voor elk van de 8 cijfers die u ingeeft, verschuift een van de streepjes op het scherm naar beneden.
Foutje? Gebruik (<) als wistoets.
NEW PIN
- - - - - - - -
3. Kies zelf een persoonlijke pincode van 5 cijfers en geef ze in.
PINCONF
- - - - - - - -
4. Vul ter bevestiging uw persoonlijke pincode opnieuw in.
NEW PINCONF
 
 

Pincode vergeten? Blokkeer zelf uw digipass!

Bent u uw pincode vergeten, dan blokkeert u het best meteen ook uw digipass. Dat doet u zo:

  1. Voer 5 keer op rij een foutieve code in.
  2. Uw digipass blokkeert en er verschijnt 'LOCK PIN' op de display, samen met een lock-code van zeven cijfers. De digipass is nu tijdelijk onbruikbaar.
  3. Om de digipass te deblokkeren, surft u naar ‘Mijn rekeningen’ en kiest u ‘Deblokkeer nu uw digipass’.
  4. Volg deze stappen om uw toestel te deblokkeren en een nieuwe persoonlijke pincode in te stellen.

Defecte, verloren of gestolen digipass?

We bezorgen u volledig gratis een nieuw toestel. Zo kunt u snel opnieuw aan de slag.

Digipass defect, verloren of gestolen? Vraag een nieuw toestel aan.

  • Stuur een e-mail naar digipass@rabobank.be. U kan ook dit document per post naar ons sturen.
  • Belangrijk: hou er rekening mee dat wij uw oude digipass onmiddellijk loskoppelen bij ontvangst van dit aanvraagformulier. Bijgevolg zult u uw rekeningen niet kunnen raadplegen tot op het ogenblik dat u de nieuwe digipass ontvangt en activeert.
  • Kort daarna ontvangt u gratis een nieuwe digipass. Hoe u die activeert, leest u hier.

Wat met uw oude digipass?

Is uw digipass defect of is de batterij leeg, vraag dan gratis een nieuw toestel aan via digipass@rabobank.be. De speciale batterij waarmee digipassen zijn uitgerust, kunt u immers niet zelf vervangen. Breng het oude toestel naar een inzamelpunt voor batterijen. Gooi het zeker niet in uw restafvalzak.

Wij staan voor u klaar.
Elke werkdag van 8:30 tot 19:00
Vrijdag tot 18:30
medewerker 1 medewerker 2
Gelieve enkel, minimum 9, cijfers te gebruiken voor uw telefoonnummer. Server Error. Bedankt! We bellen u zo snel mogelijk terug.
En wij bellen u zo snel mogelijk terug.

Opgelet

U bent al een tijdje inactief op de beveiligde site. Uw sessie wordt afgesloten over weinig seconden.

Opgelet

Er staan nog niet-getekende overschrijvingen in uw verzamelmap. Onderteken uw verzamelmap meteen of log nu uit en onderteken de overschrijvingen op een later tijdstip.