Veiligheid

Bankieren via het internet, of onlinebankieren, is heel eenvoudig. Via ‘Mijn rekeningen’ logt u in op onze beveiligde site. Hiervoor hebt u uw digipass en uw persoonlijke pincode nodig. Op onze beveiligde webpagina’s doet u al uw verrichtingen zonder extra hardware of software.

Lees hoe u aan de slag gaat met uw digipass

Zowel het beveiligde als het publieke deel van onze website werken via een beveiligde verbinding. Dit herkent u aan de ‘https’ en het slot-icoontje in de adresbalk. Zo weet u zeker dat u op de echte website van Rabobank.be surft.

Lees meer over veilig onlinebankieren

Uw geld is in veilige handen. Rabobank, ons Nederlands moederbedrijf, krijgt van ratingbureaus Standard & Poor’s, Moody’s en Fitch een toprating voor kredietwaardigheid. Global Finance Magazine, het meest toonaangevende financiële magazine in de wereld, rekent Rabobank tot één van de veiligste commerciële banken ter wereld.

Op het vlak van internetveiligheid doen we er alles aan om uw bankzaken zo veilig mogelijk te laten verlopen. Zelf kunt u ook een aantal voorzorgsmaatregelen nemen om de veiligheid te verhogen.

Lees meer over veilig onlinebankieren

Rabobank.be is een onderdeel van de Nederlandse Coöperatieve Rabobank U.A. Bijgevolg vallen uw spaardeposito's onder het Nederlandse depositogarantiestelsel. Met spaardeposito’s bedoelen we het geld dat op uw zicht-, spaarrekening of termijnrekening staat.

Bovendien gelden, net zoals in België, de Europese Richtlijnen. Die stellen dat een klant bij een faillissement van een bank een maximale vergoeding van 100.000 euro kan ontvangen. Die vergoeding geldt per persoon (ook minderjarigen) per bank, ongeacht het aantal rekeningen. Bij een gezamenlijke rekening komt iedere (mede-)rekeninghouder in aanmerking voor een vergoeding van maximaal 100.000 euro.

Meer informatie over het Nederlandse depositogarantiestelsel voor particulieren of voor professionele klanten vindt u op de site van Rabobank.

Bekijk het Informatieblad depositogarantiestelsel (DGS).

Regelmatig circuleren er frauduleuze e-mails die lijken alsof ze van Rabobank.be komen. Ze zijn echter afkomstig van hackers die ‘vissen’ naar uw wachtwoorden of kredietkaartnummers om zo misbruik te maken van uw bankgegevens.

Hackers sturen e-mails van een adres dat erg op het echte lijkt. In de mails wordt meestal gevraagd om een gebruikersnaam of wachtwoord te controleren of in te voeren of om de digipass op te sturen of te vervangen. Verder kunnen ze een bijlage bevatten met een virus dat schadelijk is voor uw computer, of een link naar een frauduleuze website. Wordt er op die site gevraagd om uw persoonlijke gegevens in te voeren, ga hier dan nooit op in.

We stellen alles in het werk om frauduleuze mails zo snel mogelijk uit circulatie te halen. Denkt u een valse e-mail ontvangen te hebben? Open geen links of bijlagen en verwijder hem onmiddellijk! En breng ons hiervan zo snel mogelijk op de hoogte via phishing@rabobank.be.

Lees meer over phishing

Af en toe circuleren er nepmails, al dan niet met een link naar een nepwebsite, van malafide personen. Deze mails zien eruit alsof ze van Rabobank.be komen, maar ze zijn vals. Hackers gebruiken ze om te ‘vissen’ naar uw wachtwoorden of kredietkaartnummers om zo misbruik te maken van uw bankgegevens.

Hoe herken ik een valse e-mail?

  • Controleer de aanspreking in de e-mail. Nepmails bevatten veelal een onpersoonlijke aanhef zoals ‘beste klant’.
  • Let op taal- en tikfouten.
  • Bekijk de inhoud kritisch. Nepmails beweren soms dat er een probleem is met uw persoonlijke gegevens, dat u een prijs gewonnen hebt of een geschenk krijgt.
  • Check of er persoonlijke gegevens zoals uw geboortedatum, rekeningnummer of pincode wordt gevraagd. Dit is in onze mails nooit het geval.
  • Ga na of de mail wel afkomstig is van het adres ‘noreply@ezine.rabobank.be’ (afzender: Rabobank.be) of van ‘info@rabobank.be (afzender: Klantendienst Rabobank.be).

Hoe herken ik een frauduleuze website?

  • Controleer of het adres van de website begint met ‘https’. Staat er enkel ‘http’ dan is de internetverbinding niet beveiligd en is dit onze website niet.

Lees meer over phishing

Bij Rabobank.be beschikken we over een team van veiligheidsdeskundigen en maken we gebruik van de meest geavanceerde firewalls. Ook ons e-bankingsysteem is maximaal beveiligd en wordt geregeld getest om in alle omstandigheden perfect te blijven functioneren.

Zo simuleren we geregeld een ‘power-down’: een plotse en onverwachte crash van ons computersysteem. In korte tijd schakelen we dan over op een parallel tweede computersysteem. Het resultaat? We staan nooit voor verrassingen en kunnen op elk moment de veiligheid van uw geld en gegevens garanderen.

Lees meer over hoe we uw veiligheid garanderen

Logt u in op de beveiligde site, dan wordt er een beveiligde verbinding gemaakt tussen uw computer en de onze. Controleer eerst of de url in de adresbalk er als volgt uit ziet: https://secure1.rabobank.be/. Tussen de schuine strepen (/) mag dus niets anders staan dan ‘secure1.rabobank.be’.

Een beveiligde verbinding zorgt ervoor dat de berichtenstroom gecodeerd is met een sleutel die alleen de betrokken computers kennen. Berichten worden als het ware in een verzegelde envelop verstuurd.

Lees meer over hoe we uw veiligheid garanderen

Door een aantal voorzorgsmaatregelen te nemen, verhoogt u de veiligheid van onlinebankieren. Enkele basisregels:

  • Houd uw digipass-pincode en gebruikersnummer geheim.
  • Bewaar uw digipass-pincode en gebruikersnummer apart.
  • Log uit wanneer u klaar bent met uw verrichtingen.
  • Controleer de beveiligde verbinding met Rabobank.be:
    • Kijk of er ‘https’ (dus niet ‘http’) staat in de adresregel.
    • Check het certificaat. Klik daarvoor in de achtergrond van de pagina op de rechtermuiskop, kies ‘Eigenschappen’ en vervolgens ‘Certificaten’. Daar ziet u het certificaat voor Rabobank.be.
    • Verstuur vertrouwelijke, financiële informatie ALLEEN via onze beveiligde site. Log hiervoor via ‘Mijn rekeningen’ in op de beveiligde site en kies voor ‘Mailbox’.
  • Beveilig uw computer met een recent antivirusprogramma en/of firewall. Geeft dit problemen om toegang te krijgen op onze site? Raadpleeg dan de instellingen van het antivirusprogramma of firewall. Of neem contact op met onze klantendienst.
  • Wees voorzichtig met het delen van persoonlijke gegevens en geef nooit uw persoonlijke pincode door.
  • Installeer de meest recente versie van uw browser.
  • Beveilig uw draadloos netwerk.
  • Sla gecodeerde pagina’s niet op uw harde schijf op.
  • Wantrouw pop-upvensters.

Lees alles over veilig onlinebankieren

Bij Rabobank.be zijn we ons goed bewust van de potentiële dreiging van internetcriminelen en hackers. Wereldwijd stijgen de pogingen van phishing, waarbij hackers via nagemaakte e-mails of nepwebsites vissen naar uw bankgegevens en er misbruik van proberen te maken.

Om uw veiligheid op onze website te garanderen, passen we een reeks beveiligingsmethodes toe:

  • We brengen een beveiligde verbinding tot stand die u herkent aan de url in de adresbalk: https://secure1.rabobank.be/.
  • We bezorgen u een beveiligde digipass met persoonlijke pincode, een blokkering na 5 foutieve pincodes, verschillende controles en een beperkte sessieduur.

Lees meer over hoe we uw veiligheid garanderen

Hebt u een verdachte mail ontvangen? Meld dit steeds op ons e-mailadres phishing@rabobank.be.

Lees hoe u een valse e-mail of een nepwebsite herkent

Wij staan voor u klaar.

Elke werkdag van 8:30 tot 19:00
Vrijdag tot 18:30

Stephane Ginestet Cathérine Hamelink
Gelieve een geldig telefoonnummer in te vullen. De verbinding is mislukt. Probeer het later nog een keer. Wij bellen u zo snel mogelijk terug.
En wij bellen u zo snel mogelijk terug