Sparen en betalen

  • Geld overschrijven
    Met uw Rabo Zichtrekening schrijft u online geld over naar uw Rabo Spaarrekening of een rekening bij om het even welke bank binnen Europa. Met uw Rabo Spaarrekening kunt u enkel overschrijven naar uw Rabo Zichtrekening, Rabo Gift Account en Plus Account. Wel kunt u van een zichtrekening bij een andere bank overschrijven naar uw Rabo Spaarrekening, Rabo Gift Account en Plus Account.
  • Bestendige opdracht geven
    U kunt Rabobank.be een bestendige of doorlopende opdracht geven om bijvoorbeeld maandelijks van uw zichtrekening een bedrag naar een bepaalde rekening over te schrijven. Een domiciliëring is niet mogelijk.
  • Geld afhalen
    Het geld op uw Rabo-rekeningen is op elk moment beschikbaar. Wilt u een bedrag afhalen van uw Rabo Zichtrekening, dan schrijft u het eerst over naar een rekening bij een andere bank, waar u het geld vervolgens kunt afhalen. Geld van uw Rabo Spaarrekening schrijft u eerst over naar de Rabo Zichtrekening.

Op de beveiligde site voert u uw overschrijving als volgt uit:

  • Log in met uw digipass via ‘Mijn rekeningen’,
  • Klik op 'Betalen',
  • Ga naar 'Overschrijving aanmaken',
  • Selecteer uw zichtrekening als opdrachtgevende rekening,
  • Duid in het veld ‘Begunstigde’ de optie ‘Naar een andere rekening’ aan,
  • Vul het overschrijvingsformulier in:
    • de naam van de begunstigde,
    • het adres van de begunstigde (optioneel),
    • het IBAN-nummer van de begunstigde (dit nummer begint met een nationale code gevolgd door een controlegetal en het rekeningnummer),
    • het bedrag,
    • de memodatum (voor een uitvoering in de toekomst),
    • de mededeling (optioneel).
  • Hebt u alle verplichte velden correct ingevuld, klik dan op 'Volgende stap'. U krijgt een overzicht te zien van uw te ondertekenen transacties.
  • Voeg een andere overschrijving toe of ga naar 'Uw verzamelmap' om uw overschrijvingen te bevestigen.

Voor uw gemak bewaren we de begunstigden met IBAN-nummer. Zo kunt u ze zowel voor nationale als Europese overschrijvingen gebruiken.

Let op: wanneer u de optie aanklikt om de begunstigde te bewaren, dient u dit eerst met uw digipass te bevestigen. Pas daarna kunt u de uit te voeren overschrijving ondertekenen.

Online overschrijvingen van uw Rabo-rekeningen naar een andere bank gebeuren erg snel. Voert u uw overschrijving op een werkdag voor 13 uur ’s middags uit? Dan wordt het bedrag dezelfde dag nog aan de begunstigde bank overgemaakt en staat het meestal dezelfde dag nog op de andere rekening.

Probeer uw overschrijvingsopdrachten op weekdagen in te voeren, bij voorkeur in de voormiddag. Doet u een overschrijving tijdens een weekend, op een feestdag, bank holiday of er vlak voor, dan verwerken we uw opdracht de eerstvolgende werkdag.

Verricht u een overschrijving tijdens weekends, feestdagen of bank holidays, dan verwerken we uw opdracht de eerstvolgende werkdag. Ook vlak voor deze dagen bestaat de kans dat uw betalingsopdracht langer onderweg is en dat u voor deze dagen geen rente krijgt.

Overzicht feestdagen en bankholidays in 2018:

  • Maandag 01 januari (Nieuwjaar)
  • Vrijdag 30 maart (Goede Vrijdag)
  • Maandag 02 april (Paasmaandag)
  • Dinsdag 01 mei (Feest van de Arbeid)
  • Dinsdag 25 december (Kerstmis)
  • Woensdag 26 december (2de Kerstdag).

Europese SEPA-betalingen (betalingen in euro binnen Europa) worden wel uitgevoerd op:

  • Donderdag 10 mei (Hemelvaart)
  • Vrijdag 11 mei (bankholiday)
  • Maandag 21 mei (Pinkstermaandag)
  • Woensdag 11 juli (Feest van de Vlaamse gemeenschap)
  • Woensdag 15 augustus (O.L.V. Hemelvaart)
  • Donderdag 01 november (Allerheiligen).

De rentevergoeding hangt niet samen met het moment waarop u geld naar Rabobank.be overschrijft. Daarvoor zijn drie redenen:

  1. de basisrente wordt altijd op dagbasis berekend,
  2. de rente is nooit gekoppeld aan voorwaarden,
  3. de verworven getrouwheidspremies worden sinds 1 oktober 2013 altijd op de eerste dag van het daaropvolgend kwartaal uitbetaald.

Of u nu in januari, juni, oktober of december stort, het levert geen grote verschillen op in de rentevergoeding.

Tip: De getrouwheidspremie wordt iets sneller uitbetaald als de storting vlak voor – in plaats van vlak na – het begin van een nieuw trimester (januari, april, juli, oktober) op uw rekening aankomt. Op grote bedragen kan dat soms een verschil opleveren van enkele euro’s per jaar.

Voordat u geld van een andere bankrekening naar Rabobank.be overmaakt, controleert u best of u de lopende getrouwheidspremie bij de bank hebt ontvangen.

In de betaalagenda kunt u enkel nog de datum van een overschrijvingsopdracht aanpassen. Dit doet u volgens deze procedure op de beveiligde site:

  • Log in met uw digipass via ‘Mijn rekeningen’,
  • Klik op ‘Betalen’,
  • Klik op ‘Uw betaalagenda’,
  • Selecteer via de blauwe pijl de overschrijving die u wenst aan te passen,
  • Klik op ‘Wijzigen memodatum’ om de datum aan te passen.

Wilt u andere elementen aanpassen, zoals het bedrag en de begunstigde? Dan kan dit enkel door de overschrijving te verwijderen en een nieuwe overschrijving aan te maken. Houd uw digipass bij de hand om de wijziging of verwijdering van uw overschrijving te bevestigen.

Op de beveiligde site vraagt u als volgt uw rekeninguittreksels op:

  • Log in met uw digipass via ‘Mijn rekeningen’,
  • Klik op ‘Betalen’,
  • Voer de gewenste selectiecriteria in.

Vraagt u uw uittreksels voor het eerst op? Kies dan voor ‘Nieuwe uittreksels’. Om een specifiek uittreksel terug te vinden dat u al eerder hebt bekeken, kiest u ‘Uittreksels opzoeken’.

We bewaren uw rekeninguittreksels tot 5 jaar na datum. U vindt ze op deze manier op de beveiligde site:

  • Log in met uw digipass via ‘Mijn rekeningen’,
  • Klik op ‘Betalen’,
  • Kies ‘Uittreksels opzoeken’,
  • Vul het gewenste rekeningnummer en een periode in,
  • Print de uittreksels uit of bewaar ze in pdf-formaat.

Per dag kunt u maximaal 499.999 euro van uw Rabo-rekeningen naar een rekening bij een andere bank overschrijven.

Op de beveiligde site kunt u uw daglimieten makkelijk aanpassen:

  • Log in met uw digipass via ‘Mijn rekeningen’,
  • Ga naar de rubriek ‘Instellingen’,
  • Klik op ‘Uw limieten’,
  • Pas de limiet aan via ‘Daglimiet externe overschrijvingen’.

Ook de transactielimiet voor externe overschrijvingen of de aankoop van effecten kunt u hier zelf bepalen. Zo houdt u de volledige controle over uw verrichtingen.

Op de beveiligde site kunt u controleren of uw overschrijving werd uitgevoerd:

  • Log in met uw digipass via ‘Mijn rekeningen’,
  • Klik op ‘Sparen’,
  • Kies ‘Uw verrichtingen’,
  • Selecteer het rekeningnummer waarop de verrichting is uitgevoerd,
  • Klik op ‘Zoek’.

Bovenaan staat uw recentste overschrijving. Zoekt u een verrichting die u een tijd geleden hebt ingevoerd? Selecteer de periode in het veld ‘Verrichtingsdatum’.

De verrichtingen op uw rekeningen vindt u op de beveiligde site:

  • Log in met uw digipass via ‘Mijn rekeningen’
  • Klik in het overzicht op de blauwe pijl naast de rekening waarvan u de verrichtingen wil raadplegen. Klik vervolgens op ‘Verrichtingen’.

Of

  • Klik bovenaan in een het overzicht van uw rekening op ‘Sparen’,
  • Kies ‘Uw verrichtingen’.

Op de beveiligde site beheert u uw begunstigen. Dat doet u als volgt:

  • Log in met uw digipass via ‘Mijn rekeningen’,
  • Klik op ‘Betalen’,
  • Kies voor ‘Uw begunstigden’.

Om een nieuwe begunstigde aan het adresboek toe te voegen:

  • Kies ‘Maak een nieuwe begunstigde aan’.

Om een bestaande begunstigde te wijzigen of te verwijderen:

  • Selecteer met de blauwe pijl de begunstigde,
  • Kies voor 'Raadplegen', 'Wijzigen' of 'Verwijderen'.

Al uw aanpassingen bevestigt u met uw digipass.

Een geblokkeerde rekening kan verschillende oorzaken hebben. Contacteer onze klantendienst om te weten te komen wat er precies aan de hand is.

Door schommelingen op de financiële markten kunnen wij u geen beloftes maken over de duur van de huidige rentevoet. Maar onze strategie blijft ongewijzigd: of u nu een nieuwe of bestaande klant bent, jaar na jaar bieden we u een stabiele basisrente aan. U vindt bij Rabobank.be geen tijdelijke stuntrentes, verborgen kosten of extra voorwaarden.

Elke rentewijziging communiceren we met u via een beveiligde e-mail of via ons e-zine Geldtips. U vindt de tarieven ook in deze pdf.

Wij staan voor u klaar.

Elke werkdag van 8:30 tot 19:00
Vrijdag tot 18:30

medewerker 1 medewerker 2
Gelieve een geldig telefoonnummer in te vullen. De verbinding is mislukt. Probeer het later nog een keer. Wij bellen u zo snel mogelijk terug.
En wij bellen u zo snel mogelijk terug