• Dopper

Dopper

14 augustus 2020

Elk jaar belandt 8 miljoen ton plastic in onze oceanen. Dat breekt niet af, nooit eigenlijk. En elke minuut worden er wereldwijd minimaal 1 miljoen flesjes mineraalwater verkocht voor eenmalig gebruik. Merijn Everaarts roept dit een halt toe. Hij stimuleert het drinken van kraanwater en lanceerde hiervoor de herbruikbare en recycleerbare Dopper-fles, waarvan hij er op 10 jaar tijd 10 miljoen stuks verkocht. De missie van Dopper is niet om meer flessen te verkopen, wel om schoon water voor iedereen toegankelijk te maken, overal op deze wereldbol. En ook om minder plastic in de oceanen te dumpen.

Mineraalwater in petflessen is onzin voor jou?

Ja, zeker als je ziet welk effect dat heeft op de plasticsoep in onze oceanen. Het gaat meestal om plastic dat we maar 1 keer gebruiken. Water in een fles zou gezond zijn, dat is ons aangepraat. Ik zie geen voordeel in flessenwater dat stilstaat en langdurig in een plastic fles zit, soms in de felle zon. En dat terwijl we in West-Europa het geluk hebben dat er schoon en perfect drinkbaar water uit de kraan komt. Kraantjeswater beweegt, wordt gefilterd en vaak gecontroleerd. Het is in die zin veiliger dan flessenwater. Vandaar onze oproep om water uit de kraan te drinken en een karaf te gebruiken of een glas. Als je water wil meenemen op verplaatsing, is de herbruikbare fles een alternatief en oplossing. Ik wilde er een uitbrengen die goed sluit, recycleerbaar is en er leuk uitziet, zodat mensen ze graag gebruiken.

Als je een goed idee hebt, gaan mensen achter je staan en dat geeft een geweldige steun.

Zo werd Dopper geboren, de fles en het bedrijf?

Juist, omdat er van crowdfunding 10 jaar terug nog geen sprake was, stelde ik mijn idee voor de herbruikbare fles voor aan de Harlem Legacy, een netwerk van ondernemers. Iedereen vond het prachtig. Daarop heb ik op 3 januari 2010 een ontwerpwedstrijd uitgeschreven. In oktober van dat jaar hielden we de eerste iconische Dopper-fles in handen, een fles en een beker in 1. Na een grondige check van alle mogelijke materialen, lieten we de Dopper-fles maken uit hoofdzakelijk polypropyleen, een materiaal dat zeer goed gerecycleerd kan worden. Vanaf het begin heb ik mensen meegenomen in het proces. In de zoektocht naar het materiaal, de producent, de bekendmaking enz. Zo groeide Dopper geleidelijk aan. Intussen zijn we met 44 medewerkers.

Hoeveel flessen heb je verkocht?

In de 10 jaar tijd van ons bestaan zijn er 10 miljoen Dopper-flessen verkocht en dat aantal blijft groeien. Dat stemt ons gerust. Dat betekent ook dat de beweging voor meer duurzaamheid en de bewustwording tegen plastic voor eenmalig gebruik groeit. De bevolking blijft natuurlijk ook toenemen.

Flessen verkopen is niet je kernactiviteit?

Correct, de strijd tegen plastic voor eenmalig gebruik is ons hoofddoel. Dat kan onder meer door een Dopper-fles te gebruiken, daarmee spaar je al gemiddeld 40 petflessen per jaar uit. Alle Dopper-flessen samen zorgden er in de 10 jaar van hun bestaan voor dat 56 miljoen kilo plastic niet in onze oceanen terechtkwam. Een duizelingwekkend cijfer dat elke twintig seconden aangroeit met 1 kilo minder plastic in de oceanen.

In Nepal ligt het op een na grootste zoetwaterreservoir ter wereld, toch heeft 80% van de bevolking daar geen toegang tot zuiver drinkwater. Dat vond ik zo’n tegenstelling.

Dopper wil vooral impact creëren.

Dat klopt, hiervoor bedenken we telkens acties. Dan becijferen we hoeveel geld we voor deze actie nodig hebben en hoeveel flessen we moeten verkopen om de actie te kunnen opzetten. Hier komt mijn eventverleden goed van pas. Ik hou ook veel van kunst, cultuur en theater en betrek deze er graag bij om aandacht te vragen voor het probleem en de oplossing. Zo realiseerden we een plastic kunstwerk, Madonna met kind op het strand van Rio, volledig opgetrokken uit petflessen. Daarnaast bouwden we de Brooklyn Bridge na op Times Square in New York met behulp van petflessen. In het Amsterdamse Tropenmuseum en aan de Belgische kust plaatsten we een Oceanic Plasticarium: een aquarium vol plastic soep. Zo werken we van actie naar actie.

Dopper zet zich ook in voor schoon drinkwater

Vanaf het begin hebben we een deel van onze omzet geschonken aan waterprojecten in Nepal. Daar ligt namelijk het op een na grootste zoetwaterreservoir ter wereld. Toch heeft 80% van de bevolking geen toegang tot zuiver drinkwater. Dat vond ik zo’n tegenstelling. Door ginds te investeren in een waterbedrijf helpen we de allerarmsten.

Nog andere ambities?

Ook het transport van mineraalwater willen we de wereld uit. Dat transport heeft een enorme impact op het milieu. Wist je dat er zelfs mineraalwater uit de Fiji-eilanden verkocht wordt in supermarkten en op vliegvelden wereldwijd? Het is superpopulair, voor mij is het een regelrechte milieuramp.

Welke Dopper gebruik jij?

Als ik onderweg ben, op de trein naar Amsterdam, dan neem ik een klein wit model. De cup is gepersonaliseerd met leuke illustraties van Pablo Lücker, een Nederlands kunstenaar. In zijn werk voor ons staat het verhaal van water centraal. En als ik ga lopen stop ik een dubbelwandige, zwarte Dopper-fles, de Blazing Black in mijn rugzak. Thuis of op kantoor gebruik ik graag een glazen Dopper. We hebben voor elk wat wils, zodat niemand een excuus heeft om petflessen te kopen.

Had je ooit op deze resultaten durven hopen?

Toen ik 11 jaar terug startte om de onzin van mineraalwater in petflessen aan te tonen, leek het me een onmogelijke opdracht. Maar als ik zie wat we intussen al bereikt hebben, dan stel ik vast dat we op de goede weg zijn. In 2021 gaat Nederland het statiegeld ook invoeren op kleine petflessen. Dat is een mijlpaal voor ons.

Ook overtuigd om geen plastic wegwerpfles meer te gebruiken? Deel dan het verhaal van Dopper.

  • Oprichter en zaakvoerder: Merijn Everaarts
  • Gevestigd in Haarlem
  • De Dopper-fles is een ontwerp van Rinke van Remortel
  • Sinds 2010
  • Acties voor kraanwater en tegen plastic voor eenmalig gebruik
  • 10 miljoen flessen verkocht
  • 44 medewerkers
  • www.dopper.com
Galerij