Is ‘robobank’ de bank van de toekomst?

Had iemand 20 jaar geleden voorspeld dat u vandaag nog slechts een paar keer per jaar uw bankkantoor zou binnenstappen, dan had u wellicht verbaasd uw wenkbrauwen opgetrokken. Ondertussen is deze voorspelling echter werkelijkheid geworden. De grote Belgische banken zien hun klanten gemiddeld nog amper 2 tot 4 keer per jaar. Voor het overige verloopt het contact telefonisch of via het internet. Nederland staat zelfs nog een stap verder. Daar krijgen de banken al 98% van de klantenvragen binnen via telefoon, tablet of pc.
  • 10 april 2017
La 'banque robotisée', banque du futur?
Frida Deceunynck

Frida Deceunynck

Freelance journaliste

Disruptief

Stilaan wordt het duidelijk dat dit geen ‘gewone’ revolutie is, maar dat we in een disruptieve fase zijn terechtgekomen. En die is nog maar net begonnen. Nu we gewend zijn aan digitale communicatiekanalen, begint de sector ook meer cruciale functies uit te besteden aan de computer. De Amerikaanse hefboomgigant Bridgewater ziet er bijvoorbeeld geen graten in om 150 miljard dollar aan beleggingen te laten beheren door een robot.

Fintech

Als bankklant ervaart u dit alles misschien nog als een ver-van-mijn-bedshow. Maar vergis u niet: de komende jaren zullen consumenten steeds vaker geconfronteerd worden met de toepassingen van nieuwe financiële technologieën of kortweg ‘fintech’. Misschien minder interessant voor klanten van Rabobank.be die heel bewust zelf beslissingen nemen over hun geld, maar wel voor mensen die willen beleggen maar niet goed weten hoe daaraan te beginnen. Dan laat u uw vermogen over enkele jaren misschien wel online beheren door een robot. In de Angelsaksische landen zijn online vermogensbeheerders, zoals Betterment, Wealthfront en Nutmeg, erin geslaagd om op enkele jaren tijd miljarden aan spaargeld aan te trekken. Intussen zijn er ook in ons land al volledig geautomatiseerde beleggingsportefeuilles op de markt, waarbij alle beleggingsbeslissingen overgelaten worden aan computeralgoritmes.

Online lenen en verzekeren

Ook op het vlak van kredietverlening schieten de online toepassingen als paddenstoelen uit de grond. Voor startende bedrijven is het al een tijd geen probleem meer om via crowdfundingplatformen geld op te halen. En sinds kort kunnen ook particulieren in ons land online geld lenen aan elkaar, zonder dat er een bank aan te pas komt. Naar analogie van Lending Club in de VS werd bij ons dit voorjaar Mozzeno.com gelanceerd, een peer-to-peerplatform voor kredietverlening via het internet. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. In de verzekeringssector, bijvoorbeeld, duiken steeds meer innovatieve, online verzekeringsoplossingen op. Die worden op maat gemaakt van de individuele consument. Denk daarbij aan babysitverzekeringen per oppasbeurt en autoverzekeringen per rit.

Sciencefiction

In alle domeinen van het financiële leven zullen nieuwe ideeën, die nu nog sciencefiction lijken, over enkele jaren misschien helemaal ingeburgerd zijn. Wat denkt u bijvoorbeeld van een app die u bijstaat in uw zoektocht naar een huis? Van elk huis dat u bezoekt, worden automatisch foto’s bijgehouden, maar ook een plattegrond, de vraagprijs, de oppervlakte enzovoort. Aan het einde van uw bezoek krijgt u vervolgens automatisch een schatting van de renovatiekosten opgestuurd in uw mailbox, samen een offerte voor de bijbehorende hypotheeklening en brandverzekering. Voor alle duidelijkheid: deze app bestaat nog niet, maar zou er wel perfect kunnen komen.

Robots bij uw bank

Het is ongemeen boeiend om te zien welke nieuwigheden er allemaal op ons afkomen. Tegelijkertijd is dit ook een uitdaging voor de financiële sector. Banken zullen ook in functie van hun klanten moeten blijven zoeken naar oplossingen en innovatieve ideeën om hun klanten beter te kunnen helpen. 

Wij staan voor u klaar.

Elke werkdag van 8:30 tot 19:00
Vrijdag tot 18:30

Stephane Ginestet Cathérine Hamelink
Gelieve een geldig telefoonnummer in te vullen. De verbinding is mislukt. Probeer het later nog een keer. Wij bellen u zo snel mogelijk terug.
En wij bellen u zo snel mogelijk terug