Heeft MiFID II effect op uw spaargeld? 

Vanaf januari 2018 moeten de banken voldoen aan de strenge Europese richtlijn MiFID II. Meer regels, meer controle. Maar wat betekent dat voor uw spaargeld?
  • 21 december 2017
MiFID II a-t-elle un impact sur votre épargne?

Gericht op beleggers, niet op spaarders

Als spaarder verlangt u van uw bank transparantie, openheid en duidelijke communicatie rond kosten en opbrengsten. En dat is meer dan terecht. U kunt als spaarder al lang rekenen op betrouwbare communicatie en dat zal enkel verbeteren. 

Rond de communicatie en transparantie voor beleggers is er echter bij veel banken nog groeimarge. Het is dat kader dat vanaf 1 januari 2018 alle banken geacht worden te voldoen aan MiFID II, de Markets in Financial Instruments Directive. Dit pakket met nieuwe Europese regelgeving vormt de leidraad voor het handelen van de financiële sector op vlak van beleggingen. Het doel: 

  • beleggers beter beschermen, 
  • meer transparantie brengen, 
  • de productstabilisatie stimuleren,
  • en stabiliteit in de markt bevorderen.

Transparantie en duidelijkheid

MiFID 2 heeft dus vooral effect op vermogensbeheerders en aanbieders van beleggingsproducten. Zij moeten er in al hun communicatie voor zorgen dat de informatie duidelijk is, dat er transparant gecommuniceerd wordt en dat de kosten van elk product aangeduid worden. 

De belangrijkste regelgeving rond klantencommunicatie waarop deze financiële instellingen beoordeeld worden in een notendop: 

  • Wie is de doelgroep? Vermogensbeheerders moeten duidelijk aangeven voor wie een beleggingsproduct bedoeld is, wat de kenmerken zijn van het type belegger tot wie het product zich richt. De distributeur mag in principe het product enkel verkopen wanneer de klant in de doelgroep valt.
  • Wat zijn de kosten? Er moet duidelijk gecommuniceerd worden over eenmalige kosten, terugkerende kosten, transactiekosten en incidentele kosten.
  • Is het advies onafhankelijk? Wanneer een beleggingsadviseur advies wil geven aan een klant, moet deze zich eerst afvragen of zijn advies onafhankelijk is. Heeft hij voldoende producten met elkaar vergeleken en beoordeeld? Is het productpakket voldoende divers? Biedt hij ook producten aan buiten zijn eigen portefeuille? Dit moet ook duidelijk naar de klant gecommuniceerd worden zodat deze zich bewust is van het al dan niet onafhankelijk karakter van het gegeven advies. 

Informatie en controle

De nieuwe regelgeving wil vooral de financiële markten controleren en vermijden dat consumenten onvoorbereid of onvoldoende geïnformeerd in een belegging stappen. Dit vraag vooral inspanningen van de financiële instellingen om zich aan te passen aan de strengere regels en controles. 

Voor u als spaarder van Rabobank.be verandert er dus niets. U kunt zoals altijd verder blijven rekenen op onze service en transparante communicatie. 

 
Wij staan voor u klaar.

Elke werkdag van 8:30 tot 19:00
Vrijdag tot 18:30

Stephane Ginestet Cathérine Hamelink
Gelieve een geldig telefoonnummer in te vullen. De verbinding is mislukt. Probeer het later nog een keer. Wij bellen u zo snel mogelijk terug.
En wij bellen u zo snel mogelijk terug