Een phishing-mail van Rabobank.be? Let op!

Laat u niet vangen door phishing. Rabobank.be stelt veiligheid voorop en zal u nooit via e-mail persoonlijke gegevens vragen. Ontvangt u toch een e-mail in onze naam en hebt u twijfels? Laat het ons weten!
  • 24 juli 2018

Hengelen naar persoonlijke informatie

Uw persoonlijke gegevens zijn waardevol. Frauduleuze internetsites en organisaties zijn er dan ook op uit om zo veel mogelijk persoonlijke informatie te verzamelen. Dit doen ze door gebruik te maken van ‘phishing’ . Via onder meer e-mails – maar ook steeds vaker via sms, social media en What’s app – proberen fraudeurs achter vertrouwelijke informatie te komen. Vaak schrijven ze deze berichten uit naam van betrouwbare organisaties, zoals banken.

Een e-mail van Rabobank.be?

Rabobank.be zal nooit in een e-mail of via telefoon vragen naar uw pincode of andere vertrouwelijke informatie.

Veiligheid is onze prioriteit. Om contact met u op te nemen of belangrijke mededelingen te communiceren, maakt Rabobank.be zo veel mogelijk gebruik van uw mailbox op de beveiligde omgeving.

Ontvangt u een e-mail in naam van Rabobank.be en weet u niet zeker of deze wel echt van ons afkomstig is?

  • Controleer het e-mailadres van de afzender. Rabobank.be mailt u altijd vanuit noreply@ezine.rabobank.be (afzender: Rabobank.be), info@rabobank.be (afzender: Klantendienst Rabobank.be), administration@rabobank.be (afzender: Rabobank.be), noreply@rabobank.be (afzender: Rabobank.be).
  • Neem contact op met onze klantendienst op het nummer 03 289 28 88. Zij kunnen bevestigen of er door Rabobank.be een e-mail werd verzonden. Geef nooit uw pincode of gebruikersnummer door.
  • Deel geen door uw digipass gegenereerde codes (codes die u krijgt door de appli-1 voor login of appli-2 voor ondertekening).
  • Verstuur persoonlijke bankgegevens nooit via uw standaard e-mailprogramma.
  • Kreeg u een phishingbericht in naam van Rabobank.be? Stuur die dan steeds door naar phishing@rabobank.be.

Veilig is heilig

Rabobank.be wilt dat u zorgeloos kunt sparen. Meer informatie over alle initiatieven en beveiligingen leest u op onze Veiligheidspagina.

Wij waarderen uw mening

Gelieve uw initialen correct in te vullen.

Gelieve uw reactie correct in te vullen.

Reacties

Hartelijk dank voor de informatie!

C.V.L. 30 juli 2018

Geachte,
U noemt 4 mogelijke e-mail-adressen van rabo-bank.be Maar deze mail is - zo te zien - afkomstig van Cooperatieve Rabobank U.A. en dat adres staat niet in uw lijstje. Heb ik uw waarschuwing verkeerd begrepen? Bedankt voor uw reactie.

J.V.P. 31 juli 2018

Bedankt voor uw reactie. Onze nieuwsbrief waarin het artikel over phishing werd opgenomen werd verstuurd vanuit noreply@ezine.rabobank.be (afzender: Rabobank.be). Dat is één van de vier vernoemde e-mail adressen.

Rabobank.be 31 juli 2018

Geachte,ik heb met aandacht uw artikel in verband met veiligheid op de site van Rabo Bank gelezen.Ik vroeg mij wel af wat ik moet doen wanneer mijn Digipass stuk is of mijn batterij leeg en ik een nieuwe wil bekomen?Kan ik dan gewoon telefonisch een nieuwe Digipass bestellen en blijft mijn inlogcode dezelfde?Ik zou het op prijs stellen mocht u mij daarover de nodige inlichtingen willen geven.Vriendelijke groeten.Patrick

H.P. 01 augustus 2018

Hartelijk dank voor uw reactie. U vindt alle informatie met betrekking tot de digipass op www.rabobank.be/veiligheid/alles-over-de-digipass. Hebt u nog vragen? U kunt ons bellen op 03-289 28 88 (elke werkdag van 8.30 tot 19u (vrijdag tot 18u30) of u kan mailen via info@rabobank.be.

Rabobank.be 01 augustus 2018

Nuttige informatie.

F.V. 14 augustus 2018

Bedankt voor deze nuttige info. Ik heb nog 2 vragen :
1. Als men zo'n fishing email doorstuurt naar fishing@rabobank.be , wordt er dan door Rabo-bank actie onderno men om deze boeven op te sporen en/of te verhinderen dat ze met dit soort praktijken verder blijven gaan ( simpelweg onder de naam van een andere bank of organisatie) ?
2. Kan u in overleg met de andere banken deze niet overhalen om gelijkaardige stappen te zetten ( -> phishing@argenta.be, phishing@kbc.be ..... ) , want het is immers een 'gemeenschappelijk probleem ', dat anders zal blijven voortwoekeren...?
Bedankt
G.D.B.

G.D.B. 20 augustus 2018

Hartelijk bedankt voor uw reactie.
Al de phishing mails die wij via klanten en niet-klanten doorgestuurd krijgen op phishing@rabobank.be worden doorgeleid naar de Financial Economic Crimes-afdeling van Rabobank in Utrecht.
Rabobank werkt met andere partijen in Nederland (grootbanken, de Nederlandse Vereniging van Banken, het Korps Landelijke Politiediensten en het Landelijk Parket) samen in een 'bankenteam' om digitale diefstal en fraude met internetbankieren internationaal te voorkomen en aan te pakken. Het 'bankenteam' houdt zich onder meer bezig met het opsporen en vervolgen van verdachten en criminele organisaties.

Rabobank.be 21 augustus 2018
Wij staan voor u klaar.
Elke werkdag van 8:30 tot 19:00
Vrijdag tot 18:30
medewerker 1 medewerker 2
Gelieve een geldig telefoonnummer in te vullen. De verbinding is mislukt. Probeer het later nog een keer. Wij bellen u zo snel mogelijk terug.
En wij bellen u zo snel mogelijk terug