Welke spaarrekening past het best?

Elke spaarrekening heeft eigen specifieke voordelen. Welke spaarrekening u kiest, hangt af van wat u ermee wil doen. Ontdek hier hoe u de juiste keuze kunt maken. 
  • 28 december 2017

Een spaarrekening kiezen in drie stappen

Er bestaan tal van spaarrekeningen, en allemaal hebben ze zo hun eigen kenmerken. Hoe weet u dan welke spaarrekening het best bij u past? Door de onderstaande drie vragen te beantwoorden, komt u al een heel eind.

Stap 1: Kiest u een hoge basisrente of een hoge getrouwheidspremie?

Dit is de eerste keuze die u moet maken. Een spaarrekening met een hoge basisrente is ideaal als u van plan bent uw spaargeld tijdens het komende jaar aan te spreken. U verwerft de basisrente immers per dag dat u het spaargeld op de rekening laat staan. Op 1 januari krijgt u de basisrente uitbetaald die u tijdens het afgelopen jaar hebt verworven.

Een spaarrekening met een hoge getrouwheidspremie is daarentegen vooral nuttig als u het spaargeld voor een jaar of langer opzijzet. U verwerft de getrouwheidspremie pas nadat uw geld 12 maanden onafgebroken op de rekening staat. Elke storting die u doet, krijgt een nieuwe begin- en einddatum. De verworven premies worden uitbetaald op de eerste dag van het eerstvolgende kwartaal: 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober.

Nog een belangrijk verschil tussen een spaarrekening met een hoge basisrente en een met een hoge getrouwheidspremie, is dat de rentevoet bij de laatste 12 maanden onveranderd zal blijven, terwijl de rentevoet bij de eerste tijdens het daaropvolgende jaar kan wijzigen.

Stap 2: Lees de kleine lettertjes

Let bij het vergelijken van spaarrekeningen op de volgende punten: 

  • Kosten: een spaarrekening is vaak verplicht gekoppeld aan een zichtrekening. Ga na welke kosten hieraan verbonden zijn.
  • Andere voorwaarden: kijk na welke voorwaarden er nog aan de spaarrekening verbonden zijn. Wat is de minimale en maximale inleg bij opening? Kunt u een negatief saldo hebben en welke kosten zijn hieraan verbonden? Kunt u het geld op eender welk moment afhalen of is er een bepaalde opzegperiode?
  • Roerende voorheffing: niet-gereglementeerde spaarrekeningen bieden vaak hogere rentes dan gereglementeerde rekeningen. Houd er wel rekening mee dat deze rente met 30% roerende voorheffing is belast. Bij een gereglementeerde rekening daarentegen is uw jaarlijkse rente vrijgesteld van roerende voorheffing tot en met 960 euro per persoon. Op het deel boven de 960 euro betaalt u slechts 15% roerende voorheffing.
  • Getrouwheidspremie en totale rente: pas na de volledige periode van 12 maanden kunt u de totale rente vergelijken met die van andere spaarrekeningen. Haalt u uw geld vroeger af, dan verliest u de opgebouwde getrouwheidspremie en kunt u moeilijker vergelijken.

Tip: Bij overschrijvingen tussen uw eigen Rabobank.be-rekeningen is het wel mogelijk om de verworven getrouwheidspremie over te dragen. Dit kan tot drie keer per jaar en met een minimum van 500 euro per overschrijving.
 

Stap 3: Vergelijk ook de bank zelf

Bij het kiezen van een spaarrekening zijn niet alleen de kenmerken van de rekening van belang, maar ook die van de bank die ze aanbiedt. Let daarbij vooral op de volgende zaken:

  • Kredietwaardigheid: let niet enkel op de rentes, maar kies voor een kredietwaardige bank. Banken met een hoge rating voor kredietwaardigheid, bepaald door onafhankelijke bronnen, zijn uw keuze waard.
  • Depositogarantiestelsel: door het Europees depositogarantiestelsel is uw kapitaal tot 100.000 euro per persoon per bank beschermd. In het geval van een faillissement van de bank blijft uw geld wel geblokkeerd tot de ontmanteling van het faillissement. Tijdens deze periode bouwt u geen rente meer op. 
  • Veiligheid: u wilt een bank die uw online transacties 100% beveiligt. Ga na welke veiligheidsmaatregelen de bank neemt om u bijvoorbeeld een beveiligde verbinding en online aanmelding te garanderen.
  • Transparantie: opteer voor een bank die u haar producten en diensten duidelijk en eerlijk voorstelt. Laat u niet misleiden door gunstige tarieven voor nieuwkomers of vage voorwaarden.
  • Service: bedenk welke dienstverlening u van een bank verwacht. Vindt u het belangrijk om een kantoor in de buurt te hebben of geniet u even graag van een degelijke telefonische of online service? Die laatste biedt als voordeel dat u zelf kiest waar, wanneer en op welke manier u geholpen wordt. Aanschuiven aan het loket is dan verleden tijd.
Wij staan voor u klaar.

Elke werkdag van 8:30 tot 19:00
Vrijdag tot 18:30

Stephane Ginestet Cathérine Hamelink
Gelieve een geldig telefoonnummer in te vullen. De verbinding is mislukt. Probeer het later nog een keer. Wij bellen u zo snel mogelijk terug.
En wij bellen u zo snel mogelijk terug