Emotie-shoppen: laat stress uw budget niet beheren

Geld uitgeven is een emotioneel gebeuren. Al kan het geluksgevoel na een aankoop kortstondig zijn, met een financiële kater achteraf. Hou uw budget en spaargeld onder controle, ook in stressmomenten. 
  • 03 mei 2017

Waarde(n)vol

Een tegenvaller op het werk, dus trekt u het winkelcentrum in om uw moreel op te krikken. Bent u zo’n ‘therapeutische shopper’? Dan kent u ongetwijfeld ook de financiële kater achteraf. In hun boek ‘Waarde(n)vol’ (*) stellen Ben Granjé (Morningstar Benelux) en Robert Van Beek (About Life & Finance) een truc voor om onze spaarrekening ook tijdens stressmomenten niet te plunderen.

Vooruit denken en sparen

In een ander artikel las u al over de impact van uw mentale tijdshorizon – de mate waarin u in staat bent om vooruit te denken en te plannen – op uw spaargedrag. Wie gewend is om verder dan vijf jaar in de toekomst te plannen en dus een lange mentale horizon heeft, spaart vaker en bouwt een grotere spaarreserve op. Of omgekeerd: leeft u van dag tot dag, dan spaart u minder en loopt u meer risico op een hogere schuldgraad.

Therapeutisch shoppen

Maar zelfs al bent u een langetermijndenker, dan nog loeren gevaren om de hoek. Want misschien laat u zich na een stressvolle werkweek of de een of andere opdoffer wel eens verleiden tot een zogeheten therapeutische shoppingtrip. Het resultaat: u keert met boodschappentassen vol dure spullen terug naar huis en voelt zich echt alweer stukken beter. Alleen trekt u bij het zien van uw kredietkaartafrekening opnieuw lijkbleek weg, want de ‘feel good’-aankopen hebben een serieus gat geslagen in uw budget. Tijdens emotionele stressmomenten meer zelfcontrole aan de dag leggen, is dus de boodschap. Maar hoe begint u daaraan?

Even op de pauzeknop

Volgens de auteurs van ‘Waarde(n)vol’ kan een eenvoudige psychologische techniek soelaas bieden op zo’n moment. Op die manier pakt u het probleem bij de wortel aan, in plaats van alleen de symptomen te bestrijden. Therapeutisch shoppen neemt immers even uw stress weg, maar de oorzaak ervan – een deuk in uw zelfvertrouwen – verdwijnt er niet mee.

Zo gaat u hiervoor te werk:

  • Denk na welke waarden voor u het belangrijkste zijn en hoe u die zelf in de praktijk brengt. Focus hierbij op de karaktertrekken waar u trots op bent.
  • Noteer op een papiertje waarom u precies die waarden hebt gekozen.
  • Haal het kattebelletje boven zodra u in de ‘gevarenzone’ komt. Zo kunt u even de pauzeknop indrukken en alles op een rijtje zetten.

Psychologische opkikker

Door deze truc toe te passen geeft u uzelf een psychologische opkikker in plaats van een materiële. U confronteert uzelf immers met uw waarden en de dingen waar u goed in bent. Met andere woorden: dat u meer bent dan die ene tegenslag. En laat dat nu net de boost zijn die uw zelfvertrouwen nodig heeft om de vinger makkelijker op de knip te houden.

(*) ‘Loaded: Money, Psychology and how to get ahead without leaving your values behind’ door Sarah Newcomb, Behavioral Economist bij Morningstar, en vertaald naar het Nederlands als ‘Waarde(n)vol’ door Ben Granjé, Morningstar Benelux, en Robert Van Beek, About Life & Finance.

Wij staan voor u klaar.

Elke werkdag van 8:30 tot 19:00
Vrijdag tot 18:30

Stephane Ginestet Cathérine Hamelink
Gelieve een geldig telefoonnummer in te vullen. De verbinding is mislukt. Probeer het later nog een keer. Wij bellen u zo snel mogelijk terug.
En wij bellen u zo snel mogelijk terug