Boycot technologie uw spaargedrag?

We denken niet graag na over geld en uitgaven. Kosten berekenen is moeilijk en vraagt tijd. Nieuwe technologie wordt dan ook met open armen verwelkomd. Maar hoe makkelijker en sneller de tools, hoe minder we stilstaan bij ons uitgavepatroon. Is technologie een zegen voor uw spaarrekening, of een uitdaging? 
  • 09 juli 2018
Boycot technologie uw spaargedrag?

De waarde van geld

Elk bedrag dat u uitgeeft heeft een alternatieve kostenpost. Vanavond uit eten gaan, betekent dat u dat theaterticket morgen niet kan kopen. Maar om die afweging te maken bij elke uitgave, elk kopje koffie en elke aangekochte krant, is onmogelijk. Het is te complex en vermoeiend. Het is echter wel belangrijk om op regelmatige basis stil te staan bij de waarde van het geld dat u hebt. Wat zijn de mogelijkheden? Wat kunt u er mee betalen, en welke alternatieve kosten zijn eraan verbonden? Wat is de impact van deze aankoop op uw mogelijkheden voor de rest van de maand? Deze overweging wordt ook wel eens omschreven als ‘betaalpijn’. Betaalpijn is de negatieve prikkel die u krijgt wanneer u nadenkt over een uitgave, het kwijtraken van uw zuurverdiende geld. Verlies ervaart u immers veel sterker dan winst.  

In het boek ‘Geld en gedrag’ van Dan Ariely en Jeff Kreisler wordt een verband gelegd tussen betaalpijn en de opkomst van allerlei systemen die uw betaalgedrag vergemakkelijken. Terwijl de betaalpijn u aanzet om na te denken over of u uw geld wel degelijk moet uitgeven aan dat ene product, probeert nieuwe technologie dat denkproces te verkorten en die betaalpijn zo laag mogelijk te houden. En dat heeft een invloed op uw spaargedrag. 

 
Betaalpijn is de negatieve prikkel die u krijgt wanneer u nadenkt over een uitgave, het kwijtraken van uw zuurverdiende geld.
 
Bij technologieën zoals contactloos betalen valt de betaalpijn weg. U staat immers niet meer stil bij de alternatieve kostenpost van een aankoop.

Henriëtte Prast, hoogleraar consumenteneconomie aan de Universiteit van Tilburg

Betalen wordt (te) makkelijk

Creditcards waarbij de afrekening pas later wordt gepresenteerd, online betaalplatformen die met één klik op de knop uw winkelmandje betalen, in de winkel afrekenen door uw smartphone even bij de terminal te houden… Het aantal handelingen om een betaling uit te voeren blijft verminderen. Dat is handig en efficiënt, maar ook een valkuil. Henriëtte Prast, hoogleraar consumenteneconomie aan de Universiteit van Tilburg, stelt dat bij technologieën zoals contactloos betalen de betaalpijn wegvalt. U staat immers niet meer stil bij de alternatieve kostenpost van een aankoop. Dat vinden we handig, want we denken immers niet graag na over verlies. Voor uw spaarrekening stelt dat echter nieuwe uitdagingen. 

Bewust blijven sparen

Nieuwe technologie zorgt voor minder betaalpijn, maar biedt gelukkig ook kansen. Dankzij online banking kunt u te allen tijde een vinger aan de pols houden en hebt u een duidelijk zicht op uw financiële situatie. Een boekhouding bijhouden wordt efficiënter, al wordt u daar pas na de betaling met de alternatieve kostenpost geconfronteerd. 

Door u bewust te zijn van de valkuilen van de snelle betaalmiddelen, bouwt u al aan een verdedigingsmechanisme voor uw spaarrekening. Door zelf barrières in te bouwen, vermijdt u dat u zich door het gebrek aan betaalpijn te veel laat gaan. 

Zet u bijvoorbeeld uw spaargeld apart bij een andere bank dan deze die u gebruikt voor uw dagelijkse financiën, dan bent u minder snel geneigd om in 1-2-3 geld naar uw zichtrekening over te schrijven. Zo blijft u profiteren van het betaalgemak, en blijft uw spaarrekening gezond groeien.   

Wij waarderen uw mening

Gelieve uw initialen correct in te vullen.

Gelieve uw reactie correct in te vullen.

Wees er als eerste bij om een reactie te plaatsen.

Wij staan voor u klaar.

Elke werkdag van 8:30 tot 19:00
Vrijdag tot 18:30

Stephane Ginestet Cathérine Hamelink
Gelieve een geldig telefoonnummer in te vullen. De verbinding is mislukt. Probeer het later nog een keer. Wij bellen u zo snel mogelijk terug.
En wij bellen u zo snel mogelijk terug