Wat is vriend-in-nood-fraude en hoe herkent u het?

Een dierbare stuurt u een bericht met de vraag om hem of haar snel uit de nood te helpen en wat geld door te sturen. U wilt uw dierbaren altijd helpen, maar hoe weet u zeker dat het wel uw dierbare is?
  • 17 februari 2021

Een dierbare die dringend geld vraagt? Pas op voor fraude!

Al gehoord van hulpvraagfraude? Iemand anders geeft zich uit voor een dierbare en vraagt u dringend om geld. U schrijft geld over op een rekeningnummer dat hij of zij opgeeft, of klikt op een link. Daarna blijkt dat een fraudeur u heeft beetgenomen en dat u geld kwijt bent. Het is een fenomeen in opmars sinds half 2020 waarbij vooral senioren worden geviseerd.

Enkele typische voorbeelden

  • WhatsAppfraude

    Stel: uw (klein)dochter zit op kot, u krijgt van haar een berichtje op WhatsApp via een nieuw nummer. Ze heeft haar telefoon in het toilet laten vallen en vraagt u om geld over te schrijven om een nieuwe te kopen. U wilt haar natuurlijk zo snel mogelijk helpen, want ze zit middenin de examens en wie kan er nu nog zonder gsm?

  • Sms-fraude

    Uw beste vriend vraagt u per sms om in zijn plaats een redelijk hoge factuur te betalen. Dat zou vandaag moeten gebeuren, zoniet krijgt hij een forse boete. Hij belooft u asap terug te betalen.

  • Mailfraude

    Een vriendin mailt u dat zij bestolen is in Madrid. Alles kwijt: gsm en bankkaarten. Ze vraagt u geld te storten voor een retourticket.

vriend-in-nood-fraude

De coronacrisis creëert meer opportuniteiten voor oplichters. We zien elkaar minder in persoon en houden meer contact via sociale media en apps.”

In opmars, vooral ouderen geviseerd

Sinds de tweede helft van 2020 is hulpvraagfraude in opmars. Wekelijks stonden er meldingen van slachtoffers in de media. En alleen al het parket van Antwerpen noteerde in oktober 2020 tot 100 nieuwe gevallen. De coronacrisis creëert meer opportuniteiten voor oplichters. We zien elkaar minder in persoon en houden meer contact via sociale media en apps. Vooral ouderen worden geviseerd. Maar ook jongere mensen mogen de professionaliteit van oplichters niet onderschatten. Oplichting kan iedereen overkomen.

Hoe doen fraudeurs het?

Ze krijgen op een of andere manier de gebruikersnaam en het wachtwoord van iemands social media-account in handen of hacken een app of e-mailadres. Daar vinden ze u als contact. Ze benaderen u telefonisch (via een app of per sms) via een onbekend nummer en doen zich voor als iemand die u kent. U contacteren via een bekend nummer of social media-profiel is ook mogelijk. In dat geval hebben ze het toestel van die persoon gehackt. Soms nemen ze de toon en stijl over van de persoon die ze gehackt hebben om u gemakkelijker te overtuigen.

Wat doen als u slachtoffer van (hulpvraag)fraude bent?

  • Bel CardStop op 070 344 344.
  • Neem contact op met uw bank.
  • Dien klacht in bij de politie of op de site www.meldpunt.belgië.be.

Wees op uw hoede

  • Een berichtje van een dierbare via een nieuw, onbekend nummer? Dat is verdacht, zelfs als zijn of haar foto erbij staat.
  • Maak nooit zomaar geld over zonder dat u uw dierbare echt gesproken hebt.
  • Bel uw dierbare op het bij u gekende nummer om te zien of er een probleem is.
  • Stel een vraag waar alleen jullie 2 het antwoord op kennen. Komt er geen juist antwoord, dan is het fraude. Maar opgelet, fraudeurs kunnen soms toegang hebben tot jullie digitale gesprekken. Stel dus zeker een vraag waarop ze geen antwoord kunnen vinden.
  • Sterk aandringen tot snelle betaling? Verdacht!
  • Vreemde betaallink: niet op klikken en niet betalen! Doe betalingen enkel via de website.
  • Digipass van de bank gebruiken in combinatie met een vreemde link. Niet doen!

En opgelet voor andere vormen van phishing

Hulpvraagfraude is natuurlijk niet de enige manier waarop fraudeurs u geld afhandig willen maken. Via allerlei andere vormen van phishing, proberen ze aan uw spaargeld te komen. Bij Rabobank.be nemen we dit heel ernstig en helpen we u om uw spaargeld de hoogste graad van veiligheid te geven. Maar opgelet, ook daar durven fraudeurs misbruik van te maken. Bekijk hier enkele voorbeelden van phishing waarbij fraudeurs zich voordoen als uw betrouwbare bank. Bij twijfel over de echtheid van een bericht van Rabobank.be, contacteert u best onze klantendienst en stuurt u de verdachte e-mail door naar phishing@rabobank.be. Deel in elk geval nooit uw persoonlijke gegevens, zoals pincode of gebruikersnummer, en stuur nooit uw digipass op.

Wij staan voor u klaar.
Elke werkdag van 8:30 tot 19:00
Vrijdag tot 18:30
medewerker 1 medewerker 2
Gelieve enkel, minimum 9, cijfers te gebruiken voor uw telefoonnummer. Server Error. Bedankt! We bellen u zo snel mogelijk terug.
En wij bellen u zo snel mogelijk terug.

Opgelet

U bent al een tijdje inactief op de beveiligde site. Uw sessie wordt afgesloten over weinig seconden.

Opgelet

Er staan nog niet-getekende overschrijvingen in uw verzamelmap. Onderteken uw verzamelmap meteen of log nu uit en onderteken de overschrijvingen op een later tijdstip.