Ontrafel de trukendoos van uw supermarkt

Wanneer u een supermarkt bezoekt, wordt u vanuit alle hoeken geprikkeld om tot een aankoop over te gaan. Daarvoor passen supermarkten heel wat slimme trucs toe. Ontdek 7 trucs van supermarkten die u meer doen spenderen.
  • 14 december 2020
 
 
 
Het is moeilijk om de werkelijke waarde van een product juist in te schatten wanneer er zoveel verschillende producten voor u staan.

7 trucs van supermarkten om u meer te doen spenderen

Gaat u vanavond om boodschappen naar uw plaatselijke supermarkt? Let dan eens goed op hoe deze in elkaar zit. De kans is namelijk groot dat uw supermarkt verscheidene trucs uit haar trukendoos haalt om u net iets meer te doen spenderen. Deze methoden ontrafelen, kan voordelig voor u zijn.

  1. De grootte van de winkelkar

    Bij uw aankomst kunt u naast gewone winkelkarren vaak ook extra grote winkelkarren terugvinden. Dat is echter bedrieglijk, want u denkt dat een grotere kar enkel handiger is, terwijl het u in werkelijkheid ook meer aanspoort om onnodige uitgaven te doen. Als de kar groter is, hebt u namelijk minder snel de indruk dat u er al veel producten hebt ingelegd.
     
  2. Winkelen op het muziekritme

    U winkelt onbewust op het ritme van de achtergrondmuziek. In supermarkten spelen ze daarom kalmerende liedjes, op een laag volume, omdat het u afremt. Luide tonen verhogen uw stressniveaus en spreken uw vluchtinstinct aan. Als u rustig bent, hangt u langer rond in de winkel, waardoor u ook meer koopt. Daarnaast kunnen liedjes ook beïnvloeden wat u koopt. Hoort u bijvoorbeeld Franstalige liedjes? Dan ziet u sneller de Franse wijnen staan.
     
  3. Keuzestress

    Hebt u ooit al voor een winkelrek gestaan, daarbij gezucht en gedacht: “Wat moet ik nu kiezen?” Die keuzestress is heel herkenbaar en wordt vaak afgedaan als zijnde een natuurlijk gevolg van onze kapitalistische maatschappij. Maar het is ook met zekere opzet gedaan. Het is namelijk moeilijk om de werkelijke waarde van een product juist in te schatten wanneer er zoveel verschillende producten voor u staan. En u hebt nu eenmaal weinig tijd of zin om dat ter plekke uit te vissen, dus zult u sneller tot een aankoop overgaan die eigenlijk niet de beste prijs-kwaliteitverhouding heeft.
     
  4. De indeling van producten in de rekken

    Supermarkten zetten vaak producten waar ze het meeste op verdienen op ooghoogte in de rekken. Wat u eerst ziet, krijgt ook meer kans om verkocht te worden. Producten die goedkoper zijn, staan meestal helemaal onder- of bovenaan. De meeste mensen zijn zich hier al van bewust, maar toch laten ze zich nog altijd vangen door deze goede oude truc.
     
  5. De plaatsing van de rekken

    Supermarkten lijken soms op een doolhof van gangen die allemaal willekeurig zijn opgevuld, maar aan de plaatsing van de rekken gaat heel wat denkwerk vooraf. Veel winkels openen het bezoek met de versafdeling. Verse, kleurrijke producten zoals fruit en groenten spelen niet enkel in op uw humeur, ze wekken ook meteen de indruk dat deze winkel goed is voor u. De rekken met de zuivelproducten en producten die essentieel zijn voor de kookervaring staan meestal helemaal achteraan. De supermarkt weet dat dit gegeerde producten zijn, dus laten ze u eerst langs alle andere producten wandelen in de hoop dat u meer koopt. Ten slotte komt u aan de kassa waar kleinere producten uitgestald staan, producten die u gemakkelijk nog snel op de loopband kunt leggen. De meeste impulsaankopen gebeuren dan ook hier.
     
  6. 2+1 gratis en andere stunts

    Uw supermarkt doet u soms meer kopen dan u nodig heeft. ‘2 kopen + 1 gratis!’ of ‘Koop 1 en krijg 50% korting op het tweede!’, het klinkt allemaal als een goede deal. Maar is het dat wel altijd? U krijgt inderdaad een korting, maar soms op een product waar u er eigenlijk geen twee of drie van nodig hebt. Wat is de waarde van de korting als het op een product is dat u eigenlijk niet wilt? We zijn sneller geneigd om bij het woord ‘korting’ tot een aankoop over te gaan omdat we ook willen profiteren van de goede deal en ons niet uitgesloten willen voelen. Daarnaast staat de korting soms op een product dat goed samengaat met andere producten, waarop de winkel hoopt dat u deze ook koopt. Staat de korting op bier? Dan lijken de chips plots ook interessanter.
     
  7. Proevertjes doen u kopen

    U zult ze wel al eens in de supermarkt hebben zien staan, die standjes waar iemand gratis proevertjes weggeeft. Een bord met koekjes, een klein glaasje wijn, een stukje kaas, … Het kan geen kwaad dat u er eentje neemt, toch? Het stemt u gelukkig, u ontdekt misschien iets nieuws, en zelfs al bent u geen fan, u hebt toch iets gratis mogen proeven. Net als bij de versafdeling en de geur van brood, speelt ook dit in op uw gemoed. Meer nog, het volgt een aloud bewezen principe uit de sociale psychologie: de drang tot wederkerigheid. U bent sneller bereid iets te doen voor iemand als die persoon eerst iets gedaan heeft voor u. U voelt dan een “verplichting” om iets terug te doen. Dat komt de supermarkt goed uit.

 

Trucs van de supermarkt

 

Kortom, door te beseffen dat supermarkten deze slimme trucs toepassen, kunt u zichzelf beter concentreren op producten die u echt wilt kopen. En dat spaart ook weer een extra centje uit. Een mooie win-winsituatie!

Wij staan voor u klaar.
Elke werkdag van 8:30 tot 19:00
Vrijdag tot 18:30
medewerker 1 medewerker 2
Gelieve enkel, minimum 9, cijfers te gebruiken voor uw telefoonnummer. Server Error. Bedankt! We bellen u zo snel mogelijk terug.
En wij bellen u zo snel mogelijk terug.

Opgelet

U bent al een tijdje inactief op de beveiligde site. Uw sessie wordt afgesloten over weinig seconden.

Opgelet

Er staan nog niet-getekende overschrijvingen in uw verzamelmap. Onderteken uw verzamelmap meteen of log nu uit en onderteken de overschrijvingen op een later tijdstip.