Verspilling van voedsel heeft niet alleen gevolgen voor de planeet, het is ook nadelig voor de marge van supermarkten. Om te vermijden dat consumenten voedsel met een kortere houdbaarheidsdatum laten liggen, heeft Wasteless software ontwikkeld dat koopgedrag beïnvloedt: slimme prijskaartjes die interessantere prijzen tonen naargelang de vervaldatum nadert, met minieme verspilling tot gevolg.
Wasteless is een Nederlands-Israëlische start-up die werd opgericht in 2017 en die de strijd aanging tegen voedselverspilling. Door producten een dynamische prijs te geven, zijn ze erin geslaagd om de voedselverspilling van supermarkten terug te dringen en tegelijkertijd de winst te verhogen.
Wasteless introduceerde slimme prijskaartjes voor de producten in de schappen van grootwarenhuizen. Deze digitale prijskaartjes corresponderen met de verschillende houdbaarheidsdata. Op die manier worden consumenten er toch van overtuigd om te kiezen voor producten die bijna hun houdbaarheidsdatum bereikt hebben.
Naast de fors verminderde verspilling, zorgen deze slimme prijskaartjes voor een margestijging van de winkel. Bij een proefproject in Spanje nam men een stijging van 3% waar.
Wasteless is een duidelijk voorbeeld van initiatieven waar Rabobank zich achter schaart met het oog op de campagne ‘Growing a Better World Together’. Wasteless behoorde in 2018 tot de zes finalisten van de Rabo Duurzame Innovatieprijs. Sinds 2002 reikt Rabobank deze prijs elk jaar uit om innovatieve ondernemers te stimuleren. Wasteless viel ook in de prijzen tijdens het FoodBytes! event in New York. Daar namen ze de Highly Commended Award mee naar huis.
Rabobank gelooft in een duurzamere voedselketen. Maar die kunnen we enkel verwezenlijken met z’n allen. Met een gratis online spaarrekening bij Rabobank.be, ondersteunt u onder meer de ondernemingen en initiatieven van de toekomst.