Uw bank is verplicht u beter te leren kennen

Krijgt u wel eens een vragenlijst van uw bank voorgeschoteld? Stelt ze u vragen als: ‘bent u zelfstandige’ of ‘waar bent u geboren’? Dat doen ze niet uit nieuwsgierigheid. Dat zijn ze verplicht. Ontdek welke vragen u bij ons wel maar ook welke vragen u niet mag verwachten.
  • 20 februari 2020

Hoe houdt Rabobank.be uw klantengegevens up-to-date?

Als bank zijn we bij Rabobank.be verplicht om aan heel wat wettelijke regels te voldoen. Zo dienen we bijvoorbeeld alle gegevens van onze klanten op regelmatige basis te actualiseren. Welke vragen mag u hierbij verwachten?

Rabobank.be dient, net als alle andere financiële instellingen in ons land, de gegevens van alle klanten up-to-date te houden. Om dat te kunnen doen, bezorgen we u een vragenlijst waar ook enkele persoonlijke vragen bijhoren. U hoeft zich daar allerminst zorgen over te maken, het gaat louter om een wettelijke verplichting.

Let op

We zullen u nooit vragen naar uw inloggegevens, zoals uw gebruikersnummer, uw pincode of uw rekeningnummers. Als dit toch zou gebeuren in een e-mail die lijkt te komen van Rabobank.be, dan gaat het om phishing.

Welke type van vragen stellen we u?

Hoe pakken we de actualisering van klantengegevens precies aan? Eerst kiezen we een datum waarop we met de actualisatie van al onze klantgegevens van start willen gaan. Als u dan inlogt op Rabobank.be, verschijnt er meteen een pop-up-bericht met de vraag uw persoonlijke gegevens te bevestigen of te corrigeren waar nodig.

U krijgt vervolgens een vragenlijst voorgeschoteld die ingaat op de volgende gegevens:

  • uw exacte voornaam en naam
  • uw huidig adres
  • uw geboortedatum
  • uw contactgegevens (postadres, telefoonnummer en e-mailadres)
  • uw geboortedatum, -plaats en -land
  • uw nationaliteit
  • uw geslacht
  • uw rijksregisternummer
  • uw beroep (ook de sector waarin u werkzaam bent)
  • de vraag of u een PEP (politically exposed person) bent

Indien de gegevens correct zijn is het voldoende deze te bevestigen. Enkel indien ze foutief zijn, moet u ze corrigeren. Dit is niet alleen belangrijk voor Rabobank.be, maar ook voor uzelf.

Belangrijk: Rabobank.be stelt veiligheid voorop

Rabobank.be draagt veiligheid hoog in het vaandel. We willen u daarom attent maken op phishing e-mails. Dit zijn e-mails van een adres dat vals is, maar erg lijkt op het echte. Daarin vragen ze u meestal om een gebruikersnaam of wachtwoord te controleren of door te klikken op een link en uw gegevens in te voeren. Rabobank.be zal u echter nooit vragen naar uw inloggegevens, zoals uw gebruikersnummer, uw pincode of uw rekeningnummers. Dit soort vragen staat dus helemaal niet in de vragenlijst die van Rabobank.be uitgaat. Als dit toch het geval zou zijn, hebt u te maken met phishing.

We helpen u graag verdachte e-mails te herkennen. Meer informatie over het herkennen van valse e-mails kunt u hier vinden. Voor enkele voorbeelden van frauduleuze e-mails verwijzen we u naar deze pagina.

Hebt u twijfels over een e-mail die u in onze naam kreeg? Laat het ons weten. Contacteer ons op het nummer 03-289 28 88 en stuur de verdachte e-mail door naar phishing@rabobank.be.

Wat als u (voorlopig) niet antwoordt?

Valt het moment dat de pop-up verschijnt voor u wat ongelegen? Kunt u op dat ogenblik onvoldoende tijd vrijmaken om de vragen te bekijken? Geen probleem, u krijgt van ons 3 maanden de tijd om dit te doen. Na deze termijn sturen wij u een e-mail met de melding dat de toegang tot uw rekeningen binnen de volgende 2 weken geblokkeerd wordt. Vanaf dan kunt u geen transacties meer uitvoeren. Pas van zodra u inlogt en de stappen volgt via het pop-up scherm om uw gegevens te bevestigen of aan te passen, zult u opnieuw toegang hebben tot uw rekeningen.
Indien wij merken dat u onze mail niet ontvangen hebt, zullen wij u per brief informeren.

Activeer uw slapende rekeningen

Het feit dat wij u vragen om uw gegevens op regelmatige basis te checken en te updaten, levert u enkele belangrijke voordelen op. Hebt u bijvoorbeeld slapende rekeningen, en logt u op uw Rabobank.be-account in om uw gegevens te controleren, dan worden uw slapende rekeningen automatisch geactiveerd. Zo slaat u twee vliegen in één klap: u werkt uw gegevens bij én uw rekeningen blijven actief!

Hebt u nog vragen? Contacteer de klantendienst op het nummer 03-289 28 88 of stuur ons een e-mail naar info@rabobank.be.

Wij waarderen uw mening

Gelieve uw initialen correct in te vullen.

Gelieve uw reactie correct in te vullen.

Wees er als eerste bij om een reactie te plaatsen.

Wij staan voor u klaar.
Elke werkdag van 8:30 tot 19:00
Vrijdag tot 18:30
medewerker 1 medewerker 2
Gelieve enkel, minimum 9, cijfers te gebruiken voor uw telefoonnummer. Server Error. Bedankt! We bellen u zo snel mogelijk terug.
En wij bellen u zo snel mogelijk terug.

Opgelet

U bent al een tijdje inactief op de beveiligde site. Uw sessie wordt afgesloten over weinig seconden.

Opgelet

Er staan nog niet-getekende overschrijvingen in uw verzamelmap. Onderteken uw verzamelmap meteen of log nu uit en onderteken de overschrijvingen op een later tijdstip.