De gelauwerde duurzaamheidsstrategie van Scholt Energy in de kijker

Een bedrijf dat energie verkoopt en tegelijkertijd focust op energiebesparing, een eigenaardige combinatie of een briljante strategie? Het is de aanpak van energieleverancier Scholt Energy.
In het licht van het huidige klimaatdebat laten we CCO Siebe Scholt en CFO Frank van Gastel aan het woord.
“Wij huldigen het principe: voeg de daad bij het woord.”
  • 18 november 2019
De gelauwerde duurzaamheidsstrategie van Scholt Energy in de kijker
 

Made by Scholt Energy: woonwijk, supermarkt en hotel delen energie

Elektriciteit en gas inkopen wanneer die het voordeligst zijn. Het lijkt logisch, maar het was tot voor enkele jaren in België niet gebruikelijk. Scholt Energy Control bracht daar verandering in. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf adviseert haar Belgische bedrijvenklanten persoonlijk over de juiste inkoopstrategie vanuit haar vestiging in Waregem.

Intussen is het advies ook vaak gericht op energie besparen en verduurzamen. Omdat deze strategie helemaal past bij de ‘Growing a better world together’-missie van Rabobank, laten we graag Siebe Scholt, CCO, en Frank van Gastel, CFO, aan het woord.

Wat doet Scholt Energy Control precies en op welke noden spelen jullie in?

Siebe Scholt: “Het is begonnen met mijn vader Jan, die een Amerikaans energiebesturingssysteem bij koel- en vrieshuizen introduceerde om op hun energieverbruik te besparen. In de VS was het eind jaren 90 al gebruikelijk om stroom per uur in te kopen. Op dat principe heeft Scholt Energy zijn activiteit uitgebouwd.

We zijn een onafhankelijk energieleverancier die zakelijke klanten helpt hun energie aan te kopen op het interessantste marktmoment. Ze hebben daarvoor niet alleen toegang tot de traditionele termijnmarkt, waar je een vaste prijs betaalt voor een bepaalde periode, maar ook tot de dagmarkt, waar je vaak voordeliger energie kan inkopen.”

 

Aan dezelfde kant van de tafel

Wat is er zo uniek aan jullie businessmodel?

Siebe Scholt: “Het belang van onze klant is gelijk aan ons belang, we zitten aan dezelfde kant van de tafel. Wij produceren namelijk zelf geen energie en hoeven in onze prijzen dus geen rekening te houden met productiekosten. Klanten krijgen bij ons gewoon onafhankelijk advies over de juiste inkoopstrategie. Dat advies is proactief, helder en persoonlijk.”

Geven jullie alleen advies over energie-inkoop of ook over andere zaken?

Frank van Gastel: “De volatiele energiemarkten bieden bedrijven niet alleen mogelijkheden om hun energie voordelig in te kopen, maar ook om hun verbruik te sturen in functie van energiebeschikbaarheid. In periodes waarin de vraag groot is en het aanbod klein, kan een bedrijf bijvoorbeeld zijn koelsysteem een tijdje uitschakelen of op andere manieren zijn productie aanpassen. En als het energie-aanbod stijgt, net het omgekeerde natuurlijk. Wij analyseren de sturingsmogelijkheden binnen hun organisatie.” 

Een bedrijf dat energie verkoopt, maar tegelijk focust op energie besparen. Hoe valt dat te rijmen?

Siebe Scholt: “Dat rijmt net heel goed met onze strategie. Het is zelfs een natuurlijke fit. We zijn de energiepartner die klanten helpt om zo min mogelijk voor hun energie te betalen. Dat impliceert ook een zo efficiënt en duurzaam mogelijk energieverbruik.

Verder zijn wij hun partner voor meetdiensten, energie-updates, het halen van wettelijke verplichtingen en het verkrijgen van belastingvrijstellingen. We hebben een hechte relatie met onze klanten, wat zich vertaalt in een zeer laag verloop en een hoge klanttevredenheid. Klanten appreciëren onze service en weten dat ze met om het even welke energievraag altijd bij ons terechtkunnen.

Wij ontzorgen grootverbruikers op het vlak van hun energiebeleid in de voedingsmiddelenindustrie, de hotelbranche, de kunststoffen- en verpakkingssector, vastgoed, maritiem en transport.”

 
 
 
Frank van Gastel: “We zetten nieuwe ecosystemen op om slim met energiestromen om te gaan.”

De daad bij het woord voegen

Met het oog op het klimaatdebat, hoe dragen jullie een steentje bij aan een duurzamere samenleving?

Frank van Gastel: “We adviseren onze klanten over een goede mix tussen grijze en groene stroom, we plaatsen fotovoltaïsche installaties en installeren opslagcapaciteit. We creëren overigens niet alleen bewustzijn bij onze klanten, maar investeren zelf ook ettelijke miljoenen in het verkennen en onderzoeken van de energiemarkt 2.0. Een relatief riskante business die niet meteen veel rendement oplevert, maar wij huldigen het principe: ‘voeg de daad bij het woord'.

We zetten ecosystemen op om slim met energiestromen om te gaan. Zo hebben we een joint venture met onze buren van het naastgelegen bedrijf VDL Bus & Coach om de batterijen uit hun elektrische bussen die geproduceerd worden in Roeselaere een tweede leven te geven voor het opvangen van pieken en dalen in het spel van vraag en aanbod.

Of neem bijvoorbeeld Nijmegen-Noord in Nederland, een regio die zo snel uitbreidt dat het bestaande elektriciteitsnetwerk de vraag niet kan volgen. Je zou dan meer koper in de grond kunnen stoppen om het netwerk uit te breiden. Maar wij hebben een alternatief uitgedokterd dat de beschikbare energiestromen beter inregelt.

’s Avonds, wanneer half Nijmegen thuiskomt en massaal energie gaat verbruiken, stappen twee grootverbruikers uit de buurt mee in het verhaal. Hotel Van der Valk gaat in de piekmomenten minder stoken en supermarkt Lidl minder koelen. Deze laatste heeft ook een batterij geïnstalleerd en brengt in piekmomenten opgeslagen capaciteit op het net. Het is een mooi voorbeeld van energietransitie.”

Winst blijft vaak toch belangrijker dan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Op welke manier sporen jullie bedrijven aan om mee te zorgen voor een duurzamere samenleving? 

Siebe Scholt: “We blijven realistisch richting onze klanten, en partners. Enkele duurzame toepassingen hebben een interessante terugverdientijd, andere toepassingen helpen onze klanten met een bestaand probleem, maar niet iedere duurzame toepassing is breed uit te rollen. Bewustwording van het energieverbruik en een andere manier van inkopen zijn een eerste stap. Stap voor stap begeleiden we onze klanten in de energietransitie, zonder valse beloftes te doen.”

Wil is er, infrastructuur blijft achter

Is het volgens jullie haalbaar dat de EU zichzelf heeft opgelegd om tegen 2030 32% van haar energie uit hernieuwbare bronnen te halen?

Frank van Gastel: “Niet met de huidige besluitvorming en infrastructuur. Aan de zin van consumenten en de ontwikkeling van slimme toepassingen zal het niet liggen. Maar het hele systeem is maar zo sterk als zijn zwakste schakel.

Als de kerncentrales straks dichtgaan wordt onze energieproductie veel volatieler. En dat kan het bestaande energiedistributienet niet aan. Plastisch gezegd: de koperkabels in de grond zijn niet dik genoeg om er massaal slimme toepassingen op aan te sluiten. De netbeheerders beseffen dat en we werken vaak met hen samen om ervoor te zorgen dat hun netwerk niet de zwakste schakel zou zijn.” 

Toekomstplannen

Scholt Energy is als een familiebedrijf. In welke mate speelt dit een rol in jullie identiteit of positionering?

Siebe Scholt: “Sinds 2016 heeft de private equity speler Waterland een meerderheidsbelang in ons bedrijf. Maar de kinderen van de oprichter maken wel nog steeds deel uit van het directieteam en de 120 medewerkers vormen een hechte vriendenclub. Het familiaire aspect van Scholt Energy voel je in onze grote betrokkenheid en de goede band die wij hebben met onze klanten, partners en collega’s.”

Welke uitdagingen staan jullie te wachten? 

Siebe Scholt: “De grootste uitdaging is het vinden van goede mensen om onze groei in België, Nederland en Duitsland mogelijk te maken.”

Wat zijn de toekomstplannen? 

Frank van Gastel: “We willen gecontroleerd groeien en de beste energiepartner van West-Europa worden, met onze unieke klantrelatie als drijvende kracht. Overnames zijn een optie, maar geen doel op zich. Tot nu toe hebben we in overnamekandidaten nog niet herkend wat we zelf nastreven. Ook in de toekomst blijft de levering van energie onze hoofdmoot, maar daarnaast zullen we onze klanten ook op een realistische manier begeleiden in hun energietransitie.”

Wij waarderen uw mening

Gelieve uw initialen correct in te vullen.

Gelieve uw reactie correct in te vullen.

Wees er als eerste bij om een reactie te plaatsen.

Wij staan voor u klaar.
Elke werkdag van 8:30 tot 19:00
Vrijdag tot 18:30
medewerker 1 medewerker 2
Gelieve enkel, minimum 9, cijfers te gebruiken voor uw telefoonnummer. Server Error. Bedankt! We bellen u zo snel mogelijk terug.
En wij bellen u zo snel mogelijk terug.

Opgelet

U bent al een tijdje inactief op de beveiligde site. Uw sessie wordt afgesloten over weinig seconden.

Opgelet

Er staan nog niet-getekende overschrijvingen in uw verzamelmap. Onderteken uw verzamelmap meteen of log nu uit en onderteken de overschrijvingen op een later tijdstip.