VDL Bus & Coach:
samen met Rabobank naar een groene toekomst

Bij Rabobank groeit uw spaargeld terwijl het tegelijk bijdraagt aan een betere toekomst. Want terwijl u spaart, investeert Rabobank in een duurzame maatschappij. Zo kiest VDL Bus Roeselare met de steun van Rabobank voor de productie van elektrische bussen. Duurzame mobiliteit die hun business – en de toekomst – een duw in de rug geeft. 
  • 05 juli 2019
VDL samen met Rabobank naar een groene toekomst
 

VDL Bus & Coach koploper in de ontwikkeling van e-bussen

Een zestal jaren geleden was de toekomst van VDL Bus Roeselare - de Belgische vestiging van VDL Bus & Coach - nog onzeker. Dit jaar won VDL Bus & Coach in Duitsland – nota bene het busland bij uitstek – de EBUS Award.

Algemeen directeur van VDL Bus Roeselare Peter Wouters vertelt hoe de resolute keuze voor een duurzaam product het bedrijf een nieuwe boost gaf. Het verhaal is een schoolvoorbeeld van het ‘Growing a better world together’-motto van Rabobank, dat de groei en innovatie van VDL mee ondersteunt.

Moeilijke tijden

VDL is al sinds jaar en dag een befaamde busbouwer. Maar enkele jaren geleden werd het alsmaar moeilijker om winstgevend bussen in België te produceren. Wat was er aan de hand?

“Het voormalige Jonckeere bouwt inderdaad al sinds 1881 bussen in Roeselare. In 1998 werd het bedrijf overgenomen door de Nederlandsche VDL Groep. We zijn een onderdeel van de divisie VDL Bus & Coach, die instaat voor een groot deel van alle busbouwactiviteiten in de Benelux. Ons bedrijf in Roeselare spitst zich toe op bussen voor openbaar vervoer. Maar enkele jaren geleden verplaatsten onze concurrenten de bouw van dieselbussen naar Oost-Europa. De verkoopprijzen namen een duik en de situatie werd op termijn onhoudbaar.”

 

Jullie hadden toch ook jullie activiteiten kunnen delokaliseren?

“De maakindustrie weghalen uit de regio? Dat staat niét in het woordenboek van onze Nederlandse aandeelhouder. De familie Van der Leegte houdt vast aan investeren op langere termijn én in de eigen streek.  De visie van VDL Groep is dat de maakindustrie toekomst heeft in West-Europa, én dat West-Europa toekomst heeft dóór de maakindustrie. Maken we het hier niet meer, dan verdwijnt de maakindustrie uit West-Europa en dan vloeit onze kennis weg. Het kapitaal zal snel daarna volgen.  In dat geval zullen we uiteindelijk onze werkgelegenheid verliezen en daarna onze welvaart.”
 

Sprong in het duister

Wat was dan het alternatief toen de productie van dieselbussen in Vlaanderen een eindig verhaal bleek?

“In die periode was de batterijtechnologie weliswaar al vrij goed ontwikkeld, maar werd er door busbouwers nog nauwelijks geïnvesteerd in e-mobiliteit. Wij hebben de sprong gewaagd, vóór alle anderen. Op enkele weken tijd werd de knoop doorgehakt. Als familiebedrijf hebben we korte lijnen waardoor we snel kunnen schakelen. Eigenlijk was het ontwikkelen en produceren tegelijk. Kinderziektes losten we samen met de klanten op achter de schermen. De eerste grote order van 43 gelede elektrische bussen – toen Europa’s grootste vloot aan elektrische bussen – voor de stad Eindhoven werd in 2016 operationeel en twee jaar later – medio 2018 – rolde hier de laatste dieselbus van de band.”

Kiezen voor een duurzaam product was dus eigenlijk een noodzaak, maar het heeft jullie geen windeieren gelegd?

“De bereidheid van onze Nederlandse aandeelhouder om te investeren in combinatie met ons West-Vlaamse ondernemerschap, heeft er inderdaad voor gezorgd dat VDL Bus & Coach Europees koploper is in de booming markt van de elektrische bussen. Dankzij deze drastische transformatie naar een duurzamer product wisten we de neerwaartse spiraal in de vestiging in Roeselare om te buigen en het heeft ervoor gezorgd dat we nu een bloeiend bedrijf zijn dat de laatste jaren ruim honderd extra medewerkers heeft aangeworven.”

Vlottere transitie in openbaar vervoer

Over duurzame mobiliteit is de laatste tijd veel te doen. Hoe ziet u dat evolueren?

“Nederland is koploper wat elektrische bussen betreft en Scandinavië volgt snel. Alleen voor België bouwen we nog hybride bussen, maar ook hier wordt toch stilaan een voorzichtige stap gezet naar elektrische bussen. 

De transitie naar elektrisch rijden verloopt sowieso vlotter in het openbaar vervoer dan voor het privéwagenpark. Autobestuurders beseffen wel dat een omschakeling onvermijdelijk is, maar aarzelen nog omwille van de prestaties over grotere afstanden. In het openbaar vervoer ligt dat anders. Elke bus rijdt een vast traject en heeft altijd enkele haltes waar hij een paar minuten stilstaat. Daar kun je wat mee als je de technologie innovatief inzet.”

Volle batterij in twintig minuten

Hoe doen jullie dat precies?

“Met onze bussen kun je onmogelijk driehonderd kilometer aan één stuk rijden, eerder de helft. Meer hoeft ook niet. Wij bouwen immers batterijen in die in maximaal twintig minuten volledig opladen. Als je het slim berekent, kun je dus de batterijen opladen aan haltes waar de bus wat langer stilstaat. Op die manier is 24u/24 elektrisch rijden perfect mogelijk.” 

Duurzaamheid zit uiteraard in jullie product, maar op welke manier is het nog in jullie bedrijfsvoering verweven?

“Wij trachten in de hele productieketen zoveel mogelijk materialen te hergebruiken. Neem nu de batterijen. Die moeten na een tijd vervangen worden, maar dat betekent niet dat ze dan al afgeschreven zijn voor stationair gebruik. Dus hebben wij een samenwerking opgezet met Scholt Energy Control om die batterijen in grote modules aaneen te koppelen zodat ze de pieken en dalen in het elektriciteitsaanbod kunnen opvangen. Daarnaast gebruiken we in onze bussen steeds meer recycleerbare kunststoffen en daar blijven we verder in ontwikkelen.”

Kenniscentrum voor elektrificatie

Jullie worden binnen VDL Groep beschouwd als kenniscentrum voor de elektrificatie van bussen. Betekent dit dat jullie een uitgebreide R&D-afdeling hebben?

“Klopt. In Roeselare hebben we onze eigen ontwikkelingsafdeling die zich uitsluitend focust op het doorontwikkelen van groene bussen. In Valkenswaard doet ons zusterbedrijf VDL ETS (Enabling Transport Solutions) de voorontwikkeling. Het scant de markt op nieuwe bruikbare technologieën en materialen voor onze bussen. Het onderzoekt bijvoorbeeld hoe we een beter klimaatsysteem voor onze bussen kunnen ontwikkelen. Een verwarming op volle kracht slokt zowat de helft op van de batterijcapaciteit. Dat percentage willen we omlaag krijgen om de batterijen efficiënter in te zetten en de duurzaamheid nog te verbeteren.”

VDL Bus & Coach won dit jaar een EBUS Award. Wat betekent die prijs voor jullie?

“Het is een mooie erkenning voor onze elektrische bussen zonder meer. Maar het leuke is dat we deze prijs gekregen hebben in Duitsland, uitgerekend het land waar al onze grootste concurrenten zitten. Daar zijn we best trots op.”

Wat gaf volgens u de doorslag bij de uitreiking van de award aan VDL Bus & Coach?

“De bussen worden beoordeeld op zowel werking als design. Het is een prijs voor het totaalconcept. Bij het ontwerpen en bouwen van onze bussen vinden we profit of ownership belangrijk –zo laag mogelijke kosten per kilometer met andere woorden – maar ook ‘attracting people’ is een kernwaarde in ons bedrijf. We willen zo veel mogelijk mensen op die bussen krijgen en investeren daarom best veel in een aantrekkelijk design. Tenslotte zijn wij ook een ambassadeur voor het openbaar vervoer.” 

 
“We zijn niet alleen constructeur van e-bussen, maar ook partner voor onze klanten in hun transitie naar e-mobiliteit.”

Partner in transitie naar e-mobiliteit

Jullie verzorgen ook de installatie en het onderhoud van elektrische laadinfrastructuur. Waarom?

“Om ons te onderscheiden van de concurrenten. Want we zijn dan wel koploper in de elektrificatie van bussen, maar zoals wel meer gebeurt bij dit soort disruptieve technologieën komt de concurrentie nu snel opzetten vanuit onverwachte hoek.
Wij profileren ons naar onze klanten toe niet als alleen constructeur van e-bussen, maar ook als hun partner in de transitie naar e-mobiliteit. We houden vast aan ons principe van snel laden en bieden onze klanten nabijheid en service aan bij de implementatie en het onderhoud van de complexe laadinfrastructuur die daarvoor nodig is. Deze service vormt een totaalpakket samen met het onderhoud van de bussen en het opleiden van de chauffeurs. Hiermee bieden we onze klanten de mogelijkheid om zich te focussen op de ‘mobility as a service’-uitdaging die op hen afkomt."


Bovenop een elektrische bus van VDL ligt een pantograaf (cfr. tram) die aan de haltes omhoog gaat, contact maakt met de laadpaal en met stroom tot bijna 1.000 ampère de batterijen op het dak van de bus oplaadt in maximaal twintig minuten.

 

Wat zit er nog in de pijplijn?

“We beseffen dat onze koploperspositie niet gegarandeerd is. Daarom willen we onze bussen blijven doorontwikkelen zodat ze nog performanter worden. Verder denken we eraan om ons productieproces te moderniseren rekening houdend met de mogelijkheden die digitalisering biedt - zo kan augmented reality onze monteurs helpen bij de integratie van de complexe bekabeling en apparatuur. We gaan dus zeker niet op onze lauweren rusten.”
 
Hebben jullie plannen om buiten Europa uit te breiden?

“Dat kan zeker op termijn, maar nog niet onmiddellijk. Juist omdat wij die nabijheid en service aan onze klanten belangrijk vinden. Dat vereist lokale aanwezigheid. Dus voor we in een land bussen gaan verkopen, moet onze sales- en aftersalesorganisatie er sterk staan om de support te kunnen garanderen waar we prat op gaan.” 

Welke rol speelt Rabobank in jullie ontwikkeling?

“Rabobank onderhoudt al meer dan twintig jaar een goede relatie met onze familiale aandeelhouders en is doorheen die jaren meegegroeid met ons bedrijf, ook internationaal. Als bank begrijpen zij perfect onze uitdagingen op het vlak van duurzaam ondernemen, maar ook op het vlak van de digitale transformatie bijvoorbeeld.”

Knowhow inzetten voor livable cities

Wat mogen we in de nabije toekomst nog verwachten op het vlak van e-mobiliteit?

“De shift naar zero-emissie gaat nu zeer snel. Een aantal Europese landen legt de industrie zelfs targets op. Het mooiste voorbeeld is opnieuw Nederland: nieuwe bussen moeten daar tegen 2025 nul uitstoot hebben, alle rijdende bussen moeten tegen 2030 zero-emissie zijn. Ook in Duitsland en Scandinavië neemt de druk toe op het vlak van e-mobiliteit.

Op iets langere termijn zal ook waterstof een grotere rol gaan spelen en elektriciteit als brandstof gaan aanvullen. Ik verwacht waterstofbussen voor de langere afstanden en elektrische bussen in en rond de steden. Er zal wel een verschil zijn op het vlak van laadinstallaties: de elektrische laadinfrastructuur zetten wij als busconstructeur mee op voor de klant en we onderhouden ze ook. Bij waterstoftankstations ligt dat veel moeilijker. Hierin zullen auto- en truckconstructeurs de lead moeten nemen.”

Ondertussen verbreedt de aandacht, van e-mobiliteit naar livable cities. Welke rol is daarin voor jullie weggelegd?

“We vinden dat we daarin zeker een rol te spelen hebben gezien onze knowhow inzake e-mobiliteit. We zien de opmars van kleinere elektrische busjes voor in stadscentra en ontwikkelen connected services voor onze klanten. Vroeger stond op onze dieselbussen ‘powered by DAF’; een jaar geleden lanceerden DAF en VDL gezamenlijk hun eerste elektrische vrachtwagen. Op die e-truck staat ‘powered by VDL’. Het zijn allemaal stappen die steden geluidsarmer en leefbaarder zullen maken.” 

Wij waarderen uw mening

Gelieve uw initialen correct in te vullen.

Gelieve uw reactie correct in te vullen.

Wees er als eerste bij om een reactie te plaatsen.

Wij staan voor u klaar.
Elke werkdag van 8:30 tot 19:00
Vrijdag tot 18:30
medewerker 1 medewerker 2
Gelieve enkel, minimum 9, cijfers te gebruiken voor uw telefoonnummer. Server Error. Bedankt! We bellen u zo snel mogelijk terug.
En wij bellen u zo snel mogelijk terug.

Opgelet

U bent al een tijdje inactief op de beveiligde site. Uw sessie wordt afgesloten over weinig seconden.

Opgelet

Er staan nog niet-getekende overschrijvingen in uw verzamelmap. Onderteken uw verzamelmap meteen of log nu uit en onderteken de overschrijvingen op een later tijdstip.