Laat u ook te veel geld op uw zichtrekening staan? 

Geld op een zichtrekening is nodig, maar u laat het best niet te veel aangroeien. Belgische particulieren hebben gemiddeld te veel geld op hun zichtrekening staan. Dat levert niet alleen geen rendement op, het moedigt ook aan om sneller geld uit te geven. 
  • 26 februari 2019
Laat u ook te veel geld op uw zichtrekening staan? 
 
 
“In 2018 stond er 80 miljard euro op Belgische zichtrekeningen, een stijging met 40% op 3 jaar tijd.”

Recordbedrag op zichtrekening

U hebt een zichtrekening voor uw dagelijkse uitgaven en een spaarrekening waarop u geld opzijzet voor later. In 2018 stond er op de Belgische zichtrekeningen een recordbedrag van 80 miljard euro.

En dat is jammer, want geld op een zichtrekening is geld dat niet rendeert. 

Wat zeggen de cijfers?

Eind september 2018 hadden Belgische particulieren 336 miljard euro op zichtrekeningen en gereglementeerde spaarrekeningen staan*. Maar liefst 80 miljard euro daarvan bevond zich op zichtrekeningen. Dit is bovendien 40% meer dan 3 jaar geleden.

Als we het totaalbedrag delen door het aantal zichtrekeningen met een positief saldo (16,6 miljoen), dan komen we uit op een gemiddelde van 4.833 euro per zichtrekening.

 

Waarom laten we geld staan?

Hoe komt het dat we massaal geld op de zichtrekening laten staan? Willen we gemakkelijk dagelijkse kosten kunnen betalen zonder onder nul te gaan? Of willen we een gevoel van financiële zekerheid inbouwen, zodat we nooit met een lege bankkaart aan de kassa staan?

Hoewel beide argumenten zinvol zijn, zijn beide ook mogelijk met een beter evenwicht tussen spaar- en zichtrekening. 

Financiële zekerheid inbouwen kan immers beter door geld op een spaarrekening te plaatsen . Tegelijk profiteert u dan van de rente en getrouwheidspremie

Sparen loont altijd

Het rendement op een zichtrekening is immers vaak nihil.

Daarnaast blijkt uit onderzoek dat we geld op onze zichtrekening sneller uitgeven dan wanneer dat geld op een aparte spaarrekening staat. Door letterlijk afstand te creëren tussen uw dagelijkse zichtrekening en uw spaarrekening, bouwt u immers een barrière in die u ervan weerhoudt toe te geven aan verleiding en ongeplande uitgaven.

Geld op een zichtrekening laten staan, brengt dus niet alleen niets op, het kan u ook geld doen verliezen als u hierdoor sneller toegeeft aan impulsaankopen

Door te kiezen voor een spaarrekening, profiteert u niet alleen van een basisrente en getrouwheidspremie. U kiest er daarnaast ook bewust voor een deel van uw geld opzij te zetten en niet te gebruiken voor dagelijkse kosten of onnodige aankopen. Ook dat stimuleert uw spaargedrag en laat uw geld extra aangroeien. 

Vergeet u soms ook geld over te schrijven naar uw spaarrekening? Plan dit dan in aan het begin van de maand. Zo staat er nooit te veel geld op uw zichtrekening en bouwt u in alle rust aan een spaarbuffer

Spaargeld beter beschermd

Het geld dat u op uw spaar- en zichtrekeningen hebt staan wordt wettelijk beschermd door het Garantiefonds. De limiet hiervoor ligt op 100.000 euro per bank, per persoon. 

Door uw geld te spreiden en uw spaargeld te verplaatsen naar een spaarbank, is uw spaargeld dus beter beschermd en geniet u bij beide financiële instellingen de bescherming van het Garantiefonds. 

 

 

* De Tijd, 18/01/2019

Wij waarderen uw mening

Gelieve uw initialen correct in te vullen.

Gelieve uw reactie correct in te vullen.

Reacties

Dat doe ik al lang!

J.D. 28 februari 2019

Ik geloof niet in de bankgarantie van 100.000 € per persoon in geval van problemen.

W.D.P. 28 februari 2019

klopt met de impuls inkopen , maar is het niet zo dat het voor de banken interessanter is omdat ze het geld op een spaarrekening voor een langere tijd kunnen gebruiken ? Wat het spreiden betreft klopt dat ook , maar wie heeft er 100.000 op zijn rekening staan ?

M.J. 28 februari 2019

Voor wanneer een app op de belgische rabobankrekeningen? Al jaren geleden gingen jullie erover nadenken!

D.R. 28 februari 2019

Bedankt voor uw reactie.
We beseffen dat een mobiele oplossing voor een deel van onze klanten een belangrijke vraag is. Een mobiele applicatie staat daarom hoog in onze prioriteitenlijst.
We hebben er echter voor gekozen om dit jaar de focus te leggen op een nieuwe website. Het publieke deel ervan werd reeds in 2018 gelanceerd, het beveiligde deel voor transacties volgt binnenkort. Hiermee bereiden we ons verder voor op de toekomst, met onder andere aandacht voor mobiel gebruik van de website en nog hogere veiligheidsvereisten.
Ook hebben we in 2018 voorkeur gegeven om, als één van de enige banken in België, de spaarrente te verhogen. Dit bleek voor al onze klanten een belangrijk punt.

Rabobank.be 05 maart 2019

"Het rendement op een zichtrekening is immers vaak nihil."......idem dito voor de spaarrekeningen die ver beneden het inflatie peil liggen......en ook enkele schamele tientallen euro's opbrengen! So what's the point?

D.D. 28 februari 2019
Wij staan voor u klaar.
Elke werkdag van 8:30 tot 19:00
Vrijdag tot 18:30
medewerker 1 medewerker 2
Gelieve een geldig telefoonnummer in te vullen. De verbinding is mislukt. Probeer het later nog een keer. Wij bellen u zo snel mogelijk terug.
Geef uw telefoonnummer in en wij bellen u zo snel mogelijk terug.

Opgelet

U bent al een tijdje inactief op de beveiligde site. Uw sessie wordt afgesloten over weinig seconden.

Opgelet

Er staan nog niet-getekende overschrijvingen in uw verzamelmap. Onderteken uw verzamelmap meteen of log nu uit en onderteken de overschrijvingen op een later tijdstip.