Impulsaankopen vermijden kunt u leren

U wilt meer sporten, stoppen met roken, meer sparen … Stuk voor stuk goede voornemens. Maar hoe zorgt u ervoor dat u niet plooit en succes behaalt?
Versterk uw zelfdiscipline met deze tips voor een hoger bewustzijn en meer controle. 
  • 03 december 2018
U bewust worden van de verleiding is een belangrijke stap om eraan te weerstaan.

Verleiding is overal

Overal waar u gaat of kijkt, wordt u geconfronteerd met verleidingen. 

  • U wilt gezonder eten, maar fastfoodketens bestoken u met reclameboodschappen.
  • Stoppen met roken staat al lang op uw lijstje met goede voornemens,
    maar het is zo druk en roken helpt u bij stress.
  • U wilt meer sparen, maar shoppen is nu eenmaal zo leuk.

Steeds opnieuw kampt u met hetzelfde probleem: u beschikt over onvoldoende zelfcontrole of zelfdiscipline om aan de verleiding te weerstaan.

Hoe kunt u dit terugkerend fenomeen stoppen? In de eerste plaats door u bewust te worden van de verleiding.

De verleiding getest

Een studie van het Addictive Behaviors Research Center van de Universiteit van Washington toont aan dat bewustwording een grote impact heeft op gedrag.

Onderzoekster Sarah Bowen zette een experiment op rond rookgedrag en verleiding. Ze verzamelde een groep rokers rond één tafel. Elk van hen had een ongeopend pakje sigaretten mee. Sarah Bowen vroeg hen stap voor stap een sigaret aan te steken. Neem het pakje vast. Bekijk het. Open de plasticfolie. Open het doosje. Ruik eraan. Neem er een sigaret uit…

Na elke stap moesten de deelnemers enkele minuten wachten voor de volgende opdracht gegeven werd. Zo werden ze zich ten volle bewust van wat ze deden.

Na afloop van het gesprek aan de tafel werd aan de deelnemers gevraagd om gedurende de volgende week hun rookgedrag te noteren.

Het resultaat? De deelnemers bleken gemiddeld 37% minder sigaretten te roken dan de controlegroep die niet deelnam aan het experiment. En dat terwijl nooit letterlijk gevraagd werd om minder te roken …

Elke drang om toe te geven aan verleiding gaat over. Of u eraan toegeeft of niet.

Pauzemoment inlassen

Wat geldt voor roken, is ook van toepassing op bijvoorbeeld shoppen. Impulsaankopen zijn immers nefast voor uw spaargeld.

Om uw uitgavegedrag beter in toom te houden, is het belangrijk om bij een aankoop voldoende tijd te nemen om u bewust te worden van uw gedrag. Denk grondig na over de vraag waarom die aankoop u aantrekt.

Hebt u dit echt wel nodig? Leg het even terug en ga verder. Als u het echt wilt, dan kunt u de dag nadien nog altijd terugkeren en tot de aankoop overgaan.

Sarah Bowen stelt immers dat elke drang tot toegeven aan verleiding overgaat. Of u er nu aan toegeeft of niet. Dat geldt voor de drang naar een sigaret, maar ook voor de drang om iets te kopen in een impulsieve bui. De bewustwording en het inlassen van pauzemomenten zorgen ervoor dat de drang om toe te geven verkleint.

Op die manier beschermt u dus uw spaargeld.

Extra buffer inbouwen

Denkt u dat dit bewustwordingsproces te lastig is en u er de tijd niet voor zult nemen wanneer u op het punt staat een impulsieve aankoop te doen?

Bouw dan zelf een barrière in door uw spaargeld onder te brengen bij een andere bank dan diegene die u gebruikt voor uw dagelijkse verrichtingen.

Zo is uw spaargeld afgeschermd tegen impulsaankopen en kunt u uw spaardoel zonder zorgen nastreven.

 

Wij waarderen uw mening

Gelieve uw initialen correct in te vullen.

Gelieve uw reactie correct in te vullen.

Wees er als eerste bij om een reactie te plaatsen.

Wij staan voor u klaar.
Elke werkdag van 8:30 tot 19:00
Vrijdag tot 18:30
medewerker 1 medewerker 2
Gelieve een geldig telefoonnummer in te vullen. De verbinding is mislukt. Probeer het later nog een keer. Wij bellen u zo snel mogelijk terug.
En wij bellen u zo snel mogelijk terug