'Een spaarbank zorgt ervoor dat mensen beter sparen'

Rabobank.be helpt klanten een afstand te creëren tussen hun spaargeld en hun zichtrekening. ‘Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen daardoor beter sparen.’
  • 20 september 2018
Filip Brutsaert - Johan Vanhulle

 

Door zich enkel te richten op spaarproducten hanteert internetbank Rabobank.be een heldere strategie. “We hebben er heel bewust voor gekozen om ons alleen nog te concentreren op spaarproducten. Want ondanks de lage rente die al enkele jaren de spaarmarkt domineert, blijven de Belgen toch fervente spaarders”, zegt marketing manager Filip Brutsaert. CEO Johan Vanhulle gaat nog een stapje verder: “Uiteraard zijn er banken nodig die ook hypothecaire kredieten, verzekeringen en beleggingsproducten aanbieden. Wij doen dat niet. Want wij hebben iets wat de klassieke bank niet heeft: een zuivere focus op sparen. En daar is grote nood aan.

 

Spaarders die bij ons hun spaarbuffer aanhouden, kunnen er zeker van zijn dat we niet zullen proberen om hen ook nog beleggings- of verzekeringsproducten te verkopen.

Waarom koos Rabobank.be voor deze nieuwe strategie?

Johan Vanhulle: ‘Net zoals alle andere banken hebben we de voorbije jaren stil gestaan bij de keuzes die we moesten maken. En we zijn tot de conclusie gekomen dat we in de eerste plaats een spaarspecialist zijn. Onze klanten kunnen rekenen op onze expertise in gereglementeerde spaarrekeningen en termijnrekeningen. Daardoor staan we iets verder verwijderd van de dagelijkse bankzaken. Maar net dat is nu onze sterkte. Spaarders die bij ons hun spaarbuffer aanhouden, kunnen er zeker van zijn dat we niet zullen proberen om hen ook nog beleggings- of verzekeringsproducten te verkopen. Want die hebben we niet. Voor ons draait alles rond spaarproducten. En die zijn geen lokmiddel om daarna andere producten te slijten met hogere winstmarges.’

Wat is de meerwaarde van een spaarbank?

Filip Brutsaert: ‘We bieden onze klanten een platform om heel bewust hun spaargeld te plaatsen. Eigenlijk creëren we een afstand tussen de bank die mensen gebruiken voor het gros van hun bankzaken en het spaargeld dat bij ons staat. Door die afstand komen mensen minder snel in de verleiding om hun spaarcenten aan te spreken en worden ze uiteindelijk ook betere spaarders. En we voorzien ook de nodige informatie, zodat klanten hun eigen beslissingen kunnen nemen. Eigenlijk creëren we ruimte voor financiële bewustwording. Sparen is geen emotionele maar wel een rationale handeling. Wij halen de emotionaliteit eruit zodat alleen de ratio overblijft.'

Waarom is het zo belangrijk om afstand te creëren tussen de spaarrekening en de zichtrekening?

Filip Brutsaert: ‘We denken allemaal dat we heel bewust met ons spaargeld omgaan, maar dat is niet zo. Ons handelen wordt sterk gestuurd door enkele psychologische processen. Het concept van afstand is er daar één van. Wie fysiek of mentaal meer afstand neemt van zijn spaarcenten, zal veel minder snel geneigd zijn om zijn spaargeld aan te spreken en op lange termijn dus ook meer geld sparen. Dat noemen we de mentale barrière. In de wetenschappelijke wereld is dit fenomeen al langer bekend. En we hebben zelf ondervonden dat het effect veel krachtiger is dan men zou denken.’

Hoezo?

Filip Brutsaert: ‘We hebben zelf een experiment opgezet, waarvan de resultaten ons heel erg verrasten. De deelnemers kregen elk 50 euro, die ze moesten verdelen over een spaar- en een speelpot. Dat geld konden ze gebruiken om een bowlingspelletje te spelen. Bij de ene groep stonden de spaar- en de speelpot naast mekaar, bij de andere groep werd de spaarpot uit het zicht bewaard. En wat bleek? Bij de groep die heel makkelijk toegang had tot de spaarpot, gebruikten 7 op de 10 deelnemers uiteindelijk ook spaarcenten om een bowlingspelletje te betalen. Bij de andere groep haalde slechts 1 persoon van de 10 geld uit zijn uit het zicht bewaarde spaarpot. Een afstand tussen de dagelijkse geldzaken en de spaarrekening verkleint de verleiding om spaargeld uit te geven, wat toch nog altijd cruciaal is om een spaarpotje te laten aangroeien.’

Is het gemakkelijk om zo’n mentale barrière te creëren?

Filip Brutsaert: ‘Dat wordt steeds lastiger. Met alle bankenapps die er tegenwoordig bestaan, was het nog nooit zo gemakkelijk om met een enkele swipe geld over te schrijven van de spaar- naar de zichtrekening. Daardoor is er vanuit mentaal oogpunt geen enkel verschil meer tussen de zicht- en de spaarrekening. Door een spaarrekening te openen bij een andere bank dan diegene die wordt gebruikt voor de dagelijkse verrichtingen wordt er heel bewust opnieuw een barrière gecreëerd. Als die bank bovendien geen kosten aanrekent, is dat een extra troef.’

Voor een spaarder is het rendement van zijn spaarcenten niet de enige bezorgdheid. Een spaarder wil vooral zeker zijn dat het geld dat hij opzij heeft gezet er op het einde van het jaar nog altijd staat.

Tegelijkertijd wordt vanuit verschillende hoeken wel benadrukt dat sparen nog amper iets oplevert en dat spaarders meer moeten beleggen. Klopt dat?

Johan Vanhulle: ‘We mogen toch niet te snel om het feit heen stappen dat niet iedereen hetzelfde risicoprofiel heeft. Sparen en beleggen zijn twee totaal verschillende concepten. Voor een spaarder is het rendement van zijn spaarcenten belangrijk, maar er spelen nog heel wat andere factoren mee. Veiligheid bijvoorbeeld. Een spaarder wil vooral zeker zijn dat het geld dat hij opzij heeft gezet er op het einde van het jaar nog altijd staat. Voor een belegger is dat toch anders. Vandaag kan die een grote meerwaarde realiseren met zijn beleggingsfonds, maar de kans op het tegenovergestelde bestaat evenzeer.’

Filip Brutsaert: ‘Voor de meeste mensen is het geld op hun spaarrekening niets minder dan geld dat ze nog niet hebben uitgegeven. In spaarrekeningen vinden ze een veilig product om hun centen te bewaren, in afwachting van een belangrijke aankoop of investering. De meeste spaarders zien hun spaarrekening dus niet als een beleggingsproduct. Dat mogen we niet uit het oog verliezen.’

Welke rentevergoeding mogen spaarders verwachten van Rabobank.be?

Johan Vanhulle: We willen een langetermijnrelatie opbouwen met onze klanten. Daarom hanteren we een gezonde rentepolitiek, waarbij we inschatten wat een aantrekkelijk rentetarief is op basis van de huidige marktomstandigheden en een realistische inschatting van de toekomstige rente-evolutie. Van zodra er ruimte is voor een renteverhoging, dan zullen we zeker niet aarzelen om die door te voeren. Onze recente renteverhoging in juni 2018 bewijst dit. Maar we willen niet uitpakken met onrealistische (en dus tijdelijke) stuntrentes om nieuwe klanten aan te trekken en vervolgens weer de rentevergoeding te verlagen. Dat zit niet in ons DNA.’

Wij waarderen uw mening

Gelieve uw initialen correct in te vullen.

Gelieve uw reactie correct in te vullen.

Wees er als eerste bij om een reactie te plaatsen.

Wij staan voor u klaar.
Elke werkdag van 8:30 tot 19:00
Vrijdag tot 18:30
medewerker 1 medewerker 2
Gelieve een geldig telefoonnummer in te vullen. De verbinding is mislukt. Probeer het later nog een keer. Wij bellen u zo snel mogelijk terug.
En wij bellen u zo snel mogelijk terug